Dokonano uruchomienia silnika Williams FJ33-5A dla samolotu Flaris

W nowo wybudowanych halach produkcyjnych w Podgórzynie zakończono prace związane z przystosowaniem samolotu Flaris LAR 1 do zabudowania silnika Williams FJ33-5A. W asyście specjalistów producenta – przedsiębiorstwa Williams International – dokonano uruchomienia zespołu napędowego samolotu. Flaris jest najmniejszym na świecie dyspozycyjnym odrzutowcem startującym z trawy. Jego koncepcja, parametry techniczne oraz opracowane technologie przewyższają wszystkie wyprodukowane dotychczas samoloty z napędem odrzutowym. Projekt wymagał wyjątkowego, bezkonkurencyjnego napędu nowej generacji, którym jest silnik FJ33-5A opracowany i wyprodukowany przez Amerykanów z Williams International w Walled Lake. Jest to najbardziej efektywny dwuprzepływowy silnik odrzutowy na świecie. Ciąg FJ33-5A wynosi 8,5 kN, przy masie własnej 130 kg. W zeszłym miesiącu właściciel amerykańskiego przedsiębiorstwa Gregg Williams poinformował o sukcesie – ukończeniu procesu certyfikacyjnego w USA. Silnik otrzymał Certyfikat Typu Federalnej Administracji Lotniczej (FAA). Równolegle w Polsce trwają prace związane z opracowaniem nowej dokumentacji i uzgodnienia z Urzędem Lotnictwa Cywilnego programu prób w locie, wyboru lotniska i terminu rozpoczęcia prób w locie Flarisa, wyposażonego w silnik Williams FJ33-5A. Źródło: Altair

Komentarze