ANA Holding ma ratować Skymark Airlines

Wierzyciele taniej linii japońskiej Skymark Airlines zdecydowali, że ANA Holding pokieruje postępowaniem naprawczym i odrzucili konkurencyjny plan uznania Delta Air Lines za sponsora Amerykańska firma leasingowa Intrepid Aviation mająca 38,1 proc. długu Skymark Airlines, zaproponowała Deltę jako głównego odpowiedzialnego za ratowanie japońskiej linii. 
 
Szanse ANA wzrosły, gdy drugi wierzyciel, Grupa Airbusa mająca 28,9 proc. wierzytelności postanowiła poprzeć japońską grupę lotniczą. Głosowanie przeprowadzono w 2 turach. W pierwszej każdy głos został przeliczony na część długu danego wierzyciela, w drugiej wszyscy wierzyciele w liczbie 197 mieli jednakowe prawa głosu. Plan musiał uzyskać większość w obu turach, aby został zaaprobowany. ANA, która proponowała kupno 16,5 proc. udziałów w Skymarku, uzyskała poparcie 60,5 proc. głosujących w pierwszej turze i ponad trzy czwarte w drugiej. Sukces ten daje największej linii lotniczej w Japonii dostęp do 36 slotów Skymarka na zatłoczonym tokijskim lotnisku Haneda i zwiększa jej dominację nad Japan Airlines. Dla wierzycieli, którym zależy na odzyskaniu jaki najwięcej pieniędzy, ANA jest mniej ryzykowna od Delty - przyznał jeden z nich. ANA omawiała już plany biznesowe ze Skymarkiem, jest związana z rządem premiera Shinzo Abe - dodał ten wierzyciel. - Delta jest ogromnym przewoźnikiem i dlatego groźnym przeciwnikiem, miała wiele przeszkód do pokonania - stwierdził dyrektor w ANA, Toyuki Nagamine na briefingu z udziałem przedstawicieli Skymarka i firmy private equity Integral, która popierała japońskiego kandydata. Delta straciła tym samym okazję zyskania większej obecności w Japonii, gdzie nie ma partnera w sojuszu. Prezes Intrepid Aviation, Franklin Pray oświadczył, że nie jest to wynik, na jaki liczyliśmy jako największy pojedynczy wierzyciel Skymarka, ale będziemy nadal konstruktywnie współpracować z innymi kluczowymi udziałowcami tej linii. Intrepid proponował Deltę, bo obraził się na ANA za fiasko umowy o leasingu samolotów. O ile wierzyciele nie zgłoszą żadnych zastrzeżeń, plan sanacji linii przez ANA z finansowym wsparciem Integral zostanie wdrożony po upływie 30 dni. Skymark zbankrutowała, bo zamówiła w Airbusie superjumbo A380, które miały latać na trasach międzykontynentalnych, ale nie mogła dotrzymać terminów przelewania rat. Gdy zrezygnowała z kupna, Airbus zażądał 710 mln dolarów odstępnego. Sąd rejonowy w Tokio ustalił zadłużenie Skymarka na 152,2 mld jenów (1,2 mld dolarów); o dalsze 157 mld jenów trwa spór. 
Źródło: ekonomia.rp.pl

Komentarze