Koncern Rosyjskie Helikoptery oznajmił, że po latach prac i przygotowań
uruchomiono produkcję seryjną nowej wersji śmigłowca Mi-26. Maszyny oznaczone
jako Mi-26T2 mają trafić do rosyjskiego wojska i na eksport. To największe
seryjnie produkowane śmigłowce na świecie. Mogą przenieść do 20 ton ładunku lub
90 żołnierzy.
Prace nad
najnowszą wersją wielkiego śmigłowca trwały od ponad pięciu lat.
Pierwszy lot Mi-26T2 odbył się jeszcze w 2011 roku. Od tego czasu trwało
dopracowywanie konstrukcji i poszukiwanie klientów. Mi-26 jest maszyną dość
specyficzną i nie ma na nią zbyt dużego rynku. Winne temu są jej rozmiary. Mi-26
to obecnie największy śmigłowiec na świecie. W historii większe od niego były
jedynie dwie prototypowe maszyny Mi-12, które okazały się jednak nieudane i nie
weszły do produkcji. Po ich fiasku rozpoczęto prace nad nieco mniejszymi Mi-26,
które ostatecznie zakończyły się sukcesem w latach 80.
Radzieckie, a
potem rosyjskie maszyny ustanowiły szereg rekordów. Żaden inny śmigłowiec nie
jest w stanie udźwignąć tak dużego ładunku. To łącznie 20 ton, które można
zmieścić w przestronnej ładowni, albo zawiesić pod maszyną. Na pokład
nominalnie można zabrać 90 żołnierzy, choć faktycznie da się „wcisnąć” znacznie
więcej. W 2002 roku w Czeczenii został zestrzelony Mi-26, na pokładzie którego
wbrew przepisom było około 140 osób. 127 zginęło, po tym jak śmigłowiec spadł
na pole minowe po trafieniu rakietą przeciwlotniczą wystrzeloną przez
czeczeńskich rebeliantów.
Do dzisiaj zbudowano nieco ponad
300 Mi-26. Rosyjskie wojsko ma ich 40, reszta trafiła na eksport i do firm
cywilnych. Są drogie i kosztowne w utrzymaniu, ale możliwość dostarczenia
ciężkich ładunków do trudno dostępnych miejsc czyni je atrakcyjnymi. Nowa
wersja Mi-26 oznaczona T2 od poprzedniej różni się głównie elektroniką.
Zamontowano w niej nowoczesne wyposażenie kabiny pilotów, dzięki czemu maszyna
załogi została zmniejszona z pięciu osób do minimalnie dwóch. Śmigłowiec może
też latać w nocy, czego starsze wersje nie mogą robić bezpiecznie. Ogólna
konstrukcja maszyny pozostała bez zmian.
Pierwszym kupcem
nowych Mi-26T2 została Algieria, która zamówiła sześć sztuk. Według
niepotwierdzonych informacji około 20 zamówi też rosyjskie wojsko, choć równie
dobrze może chodzić o modernizację już posiadanych śmigłowców. Źródło: TVN24
Komentarze
Prześlij komentarz