Nowy symulator dedykowany
systemowi operacyjnemu Pegasus_21 został zainstalowany w PAŻP na początku 2015
roku. To wynik działań kontrolerów, którzy zabiegali o symulator odwzorowujący
1:1 środowisko pracy. Zakupiony za kilkadziesiąt milionów euro nowy system
zarządzania ruchem Pegasus_21 funkcjonuje w PAŻP od listopada 2013 roku. Miał
on zastąpić starszy, nieefektywny system AMS 2000+ oraz zwiększyć pojemność i
przepustowość przestrzeni powietrznej, poprawić poziom bezpieczeństwa na
polskim niebie oraz ułatwić pracę kontrolerów. Wdrożenie symulatora
odwzorowującego w 100 proc. rzeczywiste stanowiska pracy kontrolerów jest
pierwszym krokiem do tego, by zmiany na lepsze faktycznie mogły nastąpić
.–
Obecnie na symulatorze Pegasus_21 szkoli się 130 kontrolerów ruchu lotniczego,
którzy ćwiczą wykonywanie operacji w tzw. pionowym podziale przestrzeni
powietrznej. Zakończenie tego szkolenia planowane jest na koniec kwietnia
bieżącego roku – wyjaśnia w rozmowie z „Rynkiem Infrastruktury” Mikołaj
Karpiński, rzecznik prasowy PAŻP, wyliczając, że do chwili obecnej na
symulatorze Pegasus_21 przeszkolono 28 osób wykonujących zadania
„pseudopilotów”. Osoby te jako „psuedopiloci” biorą już udział w szkoleniu
kontrolerów ruchu lotniczego wykonywanym na symulatorze P_21. – Trwa również
szkolenie teoretyczne kolejnych 11 kandydatów na „pseudopilotów”, w kwietniu
osoby te rozpoczną szkolenia na symulatorach będących w dyspozycji PAŻP, w tym
symulatorze Pegasus_21. Szkolenie takie trwa około 2-3 miesięcy – mówi
Karpiński.– Cieszymy się, że nowy zarząd PAŻP sprawnie uporał się z tak
oczywistą potrzebą – jak uruchomienie nowego symulatora, o który walczyliśmy
przez wiele miesięcy – mówi Hubert Adamczyk, wiceprzewodniczący Związku
Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. – Dzięki nowemu symulatorowi możemy
wreszcie przećwiczyć w rzeczywistym środowisku funkcjonowanie podziału
pionowego. Przed nami jednak jeszcze wiele wyzwań, takich jak np. modernizacja
całego systemu szkolenia. Prawdziwym testem będą najbliższe miesiące, wówczas
okaże się, jakie zmiany udało się wprowadzić – dodaje Adamczyk. Uruchomienie
nowoczesnego symulatora systemu operacyjnego Pegasus_21 i wdrożenie
długookresowych harmonogramów szkolenia symulatorowego to elementy zmian w
systemie szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego wdrożonych przez PAŻP, które
mają poskutkować przyspieszeniem pozyskiwania i przygotowania nowych
kontrolerów do pracy w agencji. To niezbędne, by praca kontrolerów przebiegała
bez zakłóceń. Zapotrzebowanie kadrowe agencji jest bardzo duże, bo ruch
lotniczy nad Polską stale rośnie, nawet o około 8 proc. w skali roku. Każdego
dnia przez polskie niebo przelatuje do 2,5 tys. maszyn. Ostatnio swoje
zainteresowanie sytuacją w PAŻP wyraził Eurocontrol, który zapowiedział
wsparcie dla agencji w postaci audytów funkcjonalnych oraz zespołów roboczych.
Organizacja chce również pomóc PAŻP w opracowaniu kolejnych aktualizacji
systemu Pegasus_21.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl
Komentarze
Prześlij komentarz