Co dalej z lotniskiem w Babimoście?



Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, które zarządza lotniskiem w Babimoście, ma dość dokładania do tego portu. 

Porozumienie podpisane z marszałkiem w 2012 roku zobowiązuje spółkę do opłacania kosztów funkcjonowania lotniska. Studnia bez dna? Zgodnie z master planem lotniska w Babimoście w 2015 roku powinno stąd odlatywać prawie 90 tys. pasażerów, a do kasy portu miało wpływać 3,5 mln zł. Tymczasem w ubiegłym roku z portu skorzystało zaledwie 12 tys. podróżnych i na ponad siedmiokrotność tego wyniku nie ma co liczyć w perspektywie przynajmniej najbliższego dziesięciolecia.  
W samym marcu w Babimoście odprawiono zaledwie 914 pasażerów i obsłużono tu 106 operacji lotniczych. Jedyną obsługiwaną regularnie trasą pozostaje połączenia Sprint Aira do Warszawy. Umowa z przewoźnikiem, do której samorząd dopłaca miliony złotych, wygaśnie jednak wraz z końcem tego roku. Część z ekspertów twierdzi, że najwyższa pora zapomnieć o wysokich lotach z województwa lubuskiego. Marszałek Elżbieta Polak ripostuje jednak, że do wielu publicznych usług trzeba dopłacać, jak do komunikacji autobusowej czy kolejowej. Antidotum na trudną sytuację w Babimoście miały być inwestycje w infrastrukturę, m.in. w system ILS, który w porcie funkcjonuje od ubiegłego roku. Kosztem 3 mln zł Skanska ma wkrótce wyremontować halę przylotów lotniska. W sumie na wszystkie inwestycje w porcie wydano już ponad 50 mln zł. Lwią część tej kwoty stanowią dopłaty do biletów lotniczych – to aż 34 mln zł, które ukrywają się pod kosztami „promocyjnymi”.
 
Perspektywy dla portu w Babimoście nie są dobre, dlatego PPL, który deficyt w Babimoście pokrywa z zysków Lotniska Chopina, którym również zarządza, myśli o wycofaniu się z umowy. W grę wchodzą dwa warianty: podpisanie kolejnego porozumienia z zarządem województwa albo nałożenie obowiązku świadczenia usług publicznych PSO na PPL. Porty Lotnicze miałyby wziąć pod uwagę interes publiczny, pod warunkiem że właściciel lotniska, czyli samorząd województwa lubuskiego, zagwarantuje rekompensaty.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Komentarze