Boeing Stearman na polskich znakach

Do rejestru statków powietrznych ULC został wpisany pierwszy w Polsce Boeing Stearman (znaki rejestracyjne SP-YWW). Jest to egzemplarz o numerze seryjnym 75-1204 wyprodukowany  w marcu 1941 roku dla Marynarki Wojennej USA o oznaczeniu N2S-3 z silnikiem Continental W670 o mocy 220 HP, który napędza drewniane śmigło MT.  


Samolot opuścił fabrykę w Wichita dokładnie 12-ego marca 1941 roku. Cena zakupu wynosiła wtedy 6.591 dolarów (odpowiednik ok. 100 tys. dolarów w dzisiejszej walucie).
Podczas służby dla US NAVY samolot ten wykonywał loty w Kansas, Indianie oraz Teksasie. Ostatnie zapisy w dokumentacji prowadzą do bazy US NAVY w Corpus Christi w stanie Teksas gdzie nasz Stearman zakończył służbę dnia 17-ego września 1944 roku. Po zakończeniu II Wojny Światowej dwuplatowiec został odkupiony od wojska przez firmę Desota Flying Service i wykonywał loty agrotechniczne w stanie Teksas. Po kilkunastu latach pracy polegającej na opryskiwaniu pól w okolicach Houston samolot został zakupiony przez pilota-weterana, który użytkował go prywatnie.W 2009 roku, kolejny właściciel Thomas Newell rozpoczął trwającą 3 lata kompletną renowację Stearmana polegającą na remoncie silnika, wymianie elementów skrzydeł, montażu nowej instalacji elektrycznej, paliwowej oraz hamulcowej. Samolot został pokryty nowym płótnem, a wszystkie elementy płatowca zostały wymienione na nowe lub odtworzone według historycznej dokumentacji. Jesienią roku 2013 Boeing Stearman o numerze seryjnym 1204 był już w drodze do Warszawy, a od wiosny 2014 r. można go zobaczyć na polskim niebie. Źródło: dlapilota

Komentarze