Przegląd prasy: Wizz Air i inni przewoźnicy dostaną kary za lekceważenie praw pasażerów

Brytyjski nadzór lotniczy CAA zapowiedział wyciągnięcie surowych konsekwencji prawnych wobec węgierskiego Wizz Aira oraz irlandzkiej linii lotniczej Aer Lingus i brytyjskiego Jet2. Powodem jest lekceważenie praw pasażerów w przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów. Pasażerowie mają wszelkie prawo do niezadowolenia z powodu działalności przewoźników - mówi Andrew Haines, szef CAA (Civil Aviation Authority), i dodaje, że mimo wielu napomnień linie lotnicze nie zmieniły swojej polityki w stosunku do pasażerów, w sytuacji gdy lot jest opóźniony lub odwołany. CAA przez pół roku badała działalność przewoźników, w tym kwestie takie jak wypłata odszkodowań, a także informowanie pasażerów o przysługujących im prawach. Szczególnie ta ostatnia kwestia pozostawia dużo do życzenia: według CAA w przypadku awarii;lub opóźnienia lotu przewoźnicy najczęściej milczą i zbywają pytania pasażerów. Dodatkowo ich regulacje są sprzeczne z przepisami UE, które wyraźnie mówią, że pasażer ma 6 lat na dochodzenie swoich praw do odszkodowania w sądzie. Tymczasem w regulaminach przewoźników napisano, że ten termin wynosi jedynie 2 lata. Jet2 i Wizz Air nie zawsze płacą też odszkodowania pasażerom, zwodząc ich i licząc na to, że ci zapomną o sprawie. A odszkodowania oznaczają dla nich spore straty, bo w myśl unijnych przepisów kwota odszkodowania za odwołany lot wynosi od 250 do 600 euro w zależności od długości lotu i czasu opóźnienia, które musi wynieść przynajmniej 3 godziny, aby zacząć dochodzić swoich praw (w tym przypadku chodzi o czas, w jakim przewoźnik jest w stanie zapewnić alternatywny transport pasażerom). Przyznała to rzeczniczka Jet2 według której przewoźnik wypłaca swoim klientom odszkodowania za odwołane i opóźnione loty w średniej kwocie 289 funtów, podczas gdy średnia cena biletu na połączenia przewoźnika wynosi ok. 80 funtów.Przypomnijmy, że według unijnych przepisów w przypadku drastycznego opóźnienia lub odwołania lotu z winy linii lotniczej (np. z powodu awarii samolotu lub innej usterki) pasażerowie mają otrzymać jedzenie i picie. Przewoźnik ma też obowiązek zapewnić pasażerom nocleg, jeśli z powodu awarii ugrzęzną oni na lotnisku. A jeśli linia lotnicza tego nie zrobi, pasażer może sam poszukać sobie noclegu i potem otrzymać od przewoźnika zwrot kosztów. Oczywiście, linia lotnicza ma też obowiązek jak najszybciej znaleźć alternatywny transport dla pasażera. Ale najpierw przewoźnik musi na piśmie wręczyć każdemu pasażerowi informację o przepisach dotyczących ich prawa do odszkodowania i opieki - według CAA z tym też sa problemy. Źródło: gazeta.pl

Komentarze