Pozwolenie na użytkowanie nowej drogi w Katowice Airport

Śląski Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzję o udzieleniu pozwolenia na użytkowanie nowej drogi startowej Katowice Airport o długości 3200 metrów. Nic nie stoi już na przeszkodzie, aby pierwsze samoloty wystartowały stąd 28 maja bieżącego roku.
Dlaczego jednak dopiero po dwóch miesiącach od wydania pozwolenia? Bo lotnisko, oprócz prawa budowlanego, musi spełniać również wszystkie wymogi prawa lotniczego. A te jeszcze przed portem.
„Chodzi tutaj m.in. o kontrolę nowej infrastruktury przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, obloty systemu ILS przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, montaż systemu AWOS przez Instytut Meteorologi i Gospodarki Wodnej a także o poinformowanie wszystkich przewoźników na świecie o nowej infrastrukturze i nowych procedurach podejścia dla nowej drogi startowej” – wyjaśniają służby prasowe lotniska. To właśnie ze względu na tę ostatnią czynność pierwsze samoloty z pasa startowego wystartują dopiero 28 maja.
Informacja o nowej infrastrukturze publikowana jest przy wykorzystaniu systemu regulacji AIRAC, który opiera się na zasadzie jednolitych dat wprowadzania ich w życie w 28-dniowych przedziałach czasowych. Oznacza to, że planując wprowadzenie znaczących zmian podlegających tym regulacjom (a taką zmianą jest nowa droga startowa), należy zgłosić je z wyprzedzeniem co najmniej 63 (Zmiana Zwykła/AIC) lub 77 dni (Zmiana AIRAC/Suplement) przed datą wejścia ich w życie. Cykl AIRAC dla nowej drogi startowej zaczyna się natomiast 12 marca.
Na lotnisku, obok wdrażania nowej drogi startowej, trwają również prace m.in. przy budowie terminalu przylotowego. Nowy budynek będzie jednokondygnacyjnym obiektem o kubaturze ok. 48 300 metrów sześciennych, długości ok. 160 metrów i wysokości prawie 8 metrów. Obecnie trwa tutaj montaż karuzel do odbioru bagażu. Obiekt, którego budowę w marcu 2013 roku rozpoczęła firma Skanska, do użytku oddany zostanie w lipcu. Koszt inwestycji to około 53 mln zł brutto.
Na katowickim lotnisku realizowane są również inne inwestycje, w tym budowa nowej płyty postojowej do odladzania samolotów, płyty postojowej przed terminalem cargo i drogi kołowania E0. W planach jest jeszcze budowa nowego terminalu cargo i nowej wieży kontroli ruchu lotniczego. Dwie ostatnie inwestycje zaplanowano tak, aby mogły one zostać zrealizowane do końca 2016 roku.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Komentarze