Od
pewnego czasu w mieleckim środowisku lotniczym mówiło się o zamiarze pozyskania
przez Polskie Zakłady Lotnicze kolejnego samolotu do firmowej kolekcji maszyn
produkowanych w przeszłości w WSK PZL Mielec. Niedawno okazało się, że chodzi o
M-15, czyli słynnego Belfegora. To odrzutowy samolot rolniczy,
produkowany w latach 1976 - 1981. Jego charakterystyczna bryła oraz
niekonwencjonalne zastosowanie napędu odrzutowego sprawiają, że jest
przedmiotem pożądania wielu organizacji muzealnych, zwłaszcza, że zachowało się
zaledwie kilka egzemplarzy. Ten, który znalazł się na „celowniku” PZL Mielec
był przez ostatnie lata eksponowany na terenie byłego lotniska wojskowego w
miejscowości Szolnok na Węgrzech. Dzięki staraniom pasjonatów lotnictwa,
których nie brakuje w mieleckich zakładach, udało się porozumieć z
dotychczasowymi właścicielami samolotu. W rezultacie kilka dni temu
przeprowadzono operację demontażu Belfegora i sprowadzenia go z Węgier do
Polski. Po oględzinach okazało się, że to jeden najlepiej zachowanych M-15 na
świecie. Choć przez kilka lat stał na cokole pod gołym niebem, ma jedynie
kilka drobnych uszkodzeń. Renowacji wymaga powłoka lakiernicza, konieczne
będzie także dorobienie kilku owiewek. Po tych zabiegach, Belfegor znowu będzie
mógł pełnić misję, do jakiej został skonstruowany, czyli zwalczać szkodniki
(legenda głosi, że odstraszał je samym swoim wyglądem). Data oficjalnego
odsłonięcia samolotu nie jest jeszcze znana. Samolot M-15 seryjnie produkowano
w mieleckich zakładach w latach 1976 - 1981. Został on zamówiony przez władze
ZSRR, jako następca samolotów rodziny AN-2. Zleceniodawca określił, że ma być
to nowoczesny samolot rolniczy, napędzany silnikiem odrzutowym. Belfegor stał
się, więc jedyną tego rodzaju konstrukcją na świecie. Niestety z zaplanowanych
3000 sztuk powstało zaledwie 175, gdyż M-15 posiadał wiele mankamentów i wad
związanych z zastosowaniem napędu odrzutowego. Gwoździem do przysłowiowej
trumny, czyli zakończenia produkcji M-15, były zbyt wysokie koszty
eksploatacyjne. Zaraz po zamknięciu programu M-15 zniszczono lub zezłomowano
większość z wyprodukowanych maszyn. Wielu twierdziło, że powodem tak
szybkiej likwidacji samolotu był fakt, iż w rzeczywistości został on
skonstruowany na potrzeby wojskowe. Miał służyć radzieckiej armii do rozpylania
środków bojowych, lub odkażalników i dezynfekcji po ataku z zastosowaniem broni
chemicznej. Autor: Marcin Kołacz, Źródło: epmlspotters.pl. Foto:wikipedia.org
Komentarze
Prześlij komentarz