Komisja
Europejska zaproponowała wprowadzenie zestawu nowych rygorystycznych przepisów
mających uregulować operacje cywilnych dronów (lub zdalnie sterowanych systemów
latających - RPAS). Nowe standardy obejmują bezpieczeństwo, ochronę,
prywatność, zabezpieczenie danych i ubezpieczenia. Ogólnym celem jest, aby
przemysł europejski stał się światowym liderem tej nowej technologii, przy
jednoczesnym zapewnieniu, że wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa zostaną
wdrożone. Cywilne drony są coraz częściej stosowane w Europie, szczególnie w różnych
sektorach takich krajów jak Szwecja, Francja i Wielka Brytania, ale obecnie
regulują je różne przepisy prawne. W ramach ich operacji stosowane są
podstawowe krajowe przepisy bezpieczeństwa, które są odmienne w całej UE i co
ważne, wiele kluczowych zabezpieczeń nie jest uwzględnionych w sposób spójny. Wiceprzewodniczący
Siim Kallas, komisarz ds. transportu, powiedział: "Cywilne drony mogą być
wykorzystywane do sprawdzania uszkodzeń mostów drogowych i kolejowych,
monitorowania klęsk żywiołowych, takich jak powodzie, ale mogą także wykonywać
opryski roślin (z dużą dokładnością). Są one konstruowane we wszystkich
kształtach i rozmiarach, a w przyszłości mogą nawet dostarczyć książki ze
sklepu internetowego. Jednak wiele osób, w tym ja, ma obawy o kwestie bezpieczeństwa
i ochrony prywatności w odniesieniu do tych urządzeń". Technologia dronów
cywilnych wciąż się rozwija i dzięki niej istnieje możliwość osiągnięcia
znacznego wzrostu gospodarczego oraz utworzenia wielu nowych miejsc pracy.
Według niektórych szacunków, w ciągu najbliższych 10 lat ten segment przemysłu
może być warty 10% rynku lotniczego, do 15 mld Euro rocznie. Bezpieczeństwo
jest priorytetem dla polityki lotniczej UE, która ma się opierać na zasadzie,
że drony cywilne (zdalnie sterowane samoloty), muszą zapewniać równoważny
poziom bezpieczeństwa dla załogowych operacji lotniczych. W związku z powyższym,
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), już wkrótce rozpocznie
prace nad rozwojem konkretnych unijnych norm dla zdalnie pilotowanych
konstrukcji tego typu. Źródło: ainonline.com via dlapilota
Komentarze
Prześlij komentarz