Ekologiczna Bryza z silnikami PZL-10S



W ubiegłym tygodniu zakończył się proces modernizacji zespołów napędowych na samolocie monitoringu ekologicznego An-28E numer 0404. W miejsce dotychczasowych silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN zabudowano na mim silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell. W środę, 26 marca, maszyna powróciła na macierzyste lotnisko 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Bryza z numerem 0404 to jeden z pierwszych tego typu samolotów jakie trafiły do lotnictwa polskich sił zbrojnych. Swoją służbę w barwach lotnictwa morskiego wraz z bliźniaczą maszyną z numerem 0405 rozpoczął w październiku 1988 roku. W 2001 roku obydwa samoloty zostały przystosowane do wykonywania zadań monitoringu ekologicznego Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. W ramach modernizacji wyposażono je w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz podkadłubowy skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samolot z numerem 0404 jako jedyny wyposażono także w dwa dodatkowe zbiorniki paliwa. Dzięki temu jego długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin. Na wyposażeniu Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej znajduje się 14 samolotów Bryza w wersji transportowej (TD), monitoringu ekologicznego (E) oraz patrolowo-rozpoznawczej (B1R i B1RM Bis). Obecnie na sześciu z nich zabudowane są silniki TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN. Kolejną maszyną, która otrzyma nowe zespoły napędowe będzie samolot An-28E z numerem 0405. Źródło: Brygada Lotnictwa MW

Komentarze