W
ubiegłym tygodniu zakończył się proces modernizacji zespołów napędowych na
samolocie monitoringu ekologicznego An-28E numer 0404. W miejsce
dotychczasowych silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN zabudowano na
mim silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell. W środę, 26 marca,
maszyna powróciła na macierzyste lotnisko 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w
Siemirowicach. Bryza z numerem 0404 to jeden z pierwszych tego typu samolotów
jakie trafiły do lotnictwa polskich sił zbrojnych. Swoją służbę w barwach
lotnictwa morskiego wraz z bliźniaczą maszyną z numerem 0405 rozpoczął w
październiku 1988 roku. W 2001 roku obydwa samoloty zostały przystosowane do
wykonywania zadań monitoringu ekologicznego Polskiej Strefy Ekonomicznej
Bałtyku. W ramach modernizacji wyposażono je w radar obserwacji bocznej
MSS-5000 oraz podkadłubowy skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni
wody. Samolot z numerem 0404 jako jedyny wyposażono także w dwa dodatkowe
zbiorniki paliwa. Dzięki temu jego długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin. Na
wyposażeniu Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej znajduje się 14
samolotów Bryza w wersji transportowej (TD), monitoringu ekologicznego (E) oraz
patrolowo-rozpoznawczej (B1R i B1RM Bis). Obecnie na sześciu z nich zabudowane
są silniki TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN. Kolejną maszyną, która
otrzyma nowe zespoły napędowe będzie samolot An-28E z numerem 0405. Źródło:
Brygada Lotnictwa MW
Komentarze
Prześlij komentarz