Ostatni samolot
tego typu, model 747-400, wykonał ostatni lot w tym tygodniu, na trasie
Tokio-Haneda – Okinawa. Ogółem japoński przewoźnik użytkował aż 4 różne modele
Jumbo Jetów. W kolejności wprowadzania do służby były to 747-100 Short Range
(SR), 747-200, 747-400 oraz 747-400D, przystosowany do obsługi połączeń
krajowych, o wzmocnionej strukturze, mogący pomieścić 516 pasażerów. Pierwsze
dwa Boeingi 747-100SR trafiły do ANA w grudniu 1978. W lipcu 1986 dołączyły do
nich 747-200, a
w listopadzie 1990 – 747-400. Łącznie japońskie towarzystwo odebrało 47 Jumbo
Jetów. Najwięcej z nich, aż 39, było eksploatowanych jednocześnie pod koniec
lat 1990. W połowie lat 2000. ANA rozpoczęły stopniowe wycofywanie 747 z
użytku. Jako pierwsze, w 2005 służbę zakończyły 747-200. W marcu 2006 wycofano
ostatniego 747-100SR. W 2010 ANA miały tylko 3 Boeingi 747-400, których
eksploatację zakończono w ostatnich miesiącach 2011. W efekcie we flocie
pozostało tylko osiem 747-400D. Co ciekawe, jako następców Jumbo Jetów do
obsługi połączeń krajowych przewoźnik wybrał nie Airbusy A380, czy Boeingi
747-8I, ale Boeingi 777-300, o pojemności 514 miejsc. Decyzja ta została
umotywowana zmniejszaniem się liczebności społeczeństwa Kraju Kwitnącej Wiśni,
a także rosnącą konkurencyjnością szybkich pociągów. Natomiast do obsługi
połączeń dalekodystansowych służą Boeingi 787 Dramliner, a w przyszłości -
777-9X. Źródło: Altair, Foto: wikipedia.org
Komentarze
Prześlij komentarz