All Nippon Airways (ANA) oficjalnie zakończyły eksploatację Boeingów 747



Ostatni samolot tego typu, model 747-400, wykonał ostatni lot w tym tygodniu, na trasie Tokio-Haneda – Okinawa. Ogółem japoński przewoźnik użytkował aż 4 różne modele Jumbo Jetów. W kolejności wprowadzania do służby były to 747-100 Short Range (SR), 747-200, 747-400 oraz 747-400D, przystosowany do obsługi połączeń krajowych, o wzmocnionej strukturze, mogący pomieścić 516 pasażerów. Pierwsze dwa Boeingi 747-100SR trafiły do ANA w grudniu 1978. W lipcu 1986 dołączyły do nich 747-200, a w listopadzie 1990 – 747-400. Łącznie japońskie towarzystwo odebrało 47 Jumbo Jetów. Najwięcej z nich, aż 39, było eksploatowanych jednocześnie pod koniec lat 1990. W połowie lat 2000. ANA rozpoczęły stopniowe wycofywanie 747 z użytku. Jako pierwsze, w 2005 służbę zakończyły 747-200. W marcu 2006 wycofano ostatniego 747-100SR. W 2010 ANA miały tylko 3 Boeingi 747-400, których eksploatację zakończono w ostatnich miesiącach 2011. W efekcie we flocie pozostało tylko osiem 747-400D. Co ciekawe, jako następców Jumbo Jetów do obsługi połączeń krajowych przewoźnik wybrał nie Airbusy A380, czy Boeingi 747-8I, ale Boeingi 777-300, o pojemności 514 miejsc. Decyzja ta została umotywowana zmniejszaniem się liczebności społeczeństwa Kraju Kwitnącej Wiśni, a także rosnącą konkurencyjnością szybkich pociągów. Natomiast do obsługi połączeń dalekodystansowych służą Boeingi 787 Dramliner, a w przyszłości - 777-9X. Źródło: Altair, Foto: wikipedia.org

Komentarze