Samolot z
napędem elektrycznym zbudowany przez europejski koncern Airbus Group – E-Fan
został zademonstrowany na lotnisku w Merignac. Oblatano go półtora miesiąca
wcześniej. Dwumiejscowy samolot
z napędem elektrycznym E-Fan został skonstruowany przez specjalistów Airbus
Group Innovations przy współpracy z Aero Composites Saintonge (ACS) z Royan i
Direction Generale de l’Aviation Civile (DGAC) w ramach realizacji jednego z 34
projektów programu Nouvelle France Industrielle. W projekcie uczestniczą też
CRITT Matériaux, Institut Pprime, C3T, Dassault Systems, la Saft, le CEA, Zodiac
Aerospace, Safran i DAHER-SOCATA. Projektowanie samolotu trwało 18 miesięcy.
Całkowicie
kompozytowy E-Fan to mały dolnopłat napędzany dwoma wentylatorami o ciągu po
1,5 kN, umieszczonymi po bokach kadłuba za kabiną załogi. Ich silniki, o
łącznej mocy do 60 kW, są zasilane akumulatorami litowo-polimerowymi o napięciu
250 V, umieszczonymi w skrzydłach. Rozpiętość E-Fan wynosi 9,5 m, długość 6,67 m, a masa startowa nie
przekracza 550 kg.
Samolot może rozwijać prędkość maksymalną 210 km/h, zaś jego
prędkość przelotowa wynosi 160
km/h.
Badania prototypu
E-Fan 1 mają potrwać 2 lata. Na 2017 zaplanowano zbudowanie dwóch samolotów
przedseryjnych, w których uwzględnione zostaną wyniku testów. Badania rynku
wskazują, że roczne zapotrzebowanie na seryjne E-Fan może mieścić się w
przedziale 40-80 samolotów.
Seryjne E-Fan mają
służyć do lotów szkolnych, treningowych i rekreacyjnych. Planowane są dwie
wersje – 2-miejscowa z miejscami obok siebie E-Fan 2, i 4-miejscowa E-Fan 4.
Docelowo długotrwałość ich lotu ma przekraczać 3 godziny. Cena jednostkowa
wersji dwumiejscowej ma być niższa niż 300 tys. USD. Źródło: Altair, Foto:
airbus.com
Komentarze
Prześlij komentarz