W
Gliwicach powstał pierwszy w Polsce certyfikowany ośrodek kształcenia pilotów
bezzałogowych statków powietrznych, czyli Dronów. Tego typu maszyny używane są
głównie w wojsku, ale coraz częściej wykorzystuje się je np. w akcjach
ratowniczych i podczas klęsk żywiołowych. W myśl obowiązujących przepisów,
wykorzystanie Dronów do celów innych niż sportowe i rekreacyjne wymaga
specjalnego świadectwa kwalifikacji (UAVO). Centrum szkoleniowe, które
umożliwia zdobycie takiego dokumentu powstało w gliwickiej firmie Flytronic, od
lat zajmującej się projektowaniem i produkcją Dronów, wykorzystywanych przez
polskie siły zbrojne. Jest to jedyny tego typu ośrodek w Polsce, oficjalnie
wpisany do rejestru podmiotów szkolenia lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jak
podkreślali podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami przedstawiciele
Flytronic, dzięki uruchomieniu ośrodka Polska stała się jednym z nielicznych
krajów na świecie, w których możliwe jest przeprowadzanie profesjonalnych
szkoleń pilotów nowoczesnych systemów bezzałogowych. „Pomysł założenia ośrodka
zrodził się w 2011 r., wraz z nowelizacją prawa lotniczego. Ustawodawca
zobowiązał wówczas operatorów lotów innych niż sportowe i rekreacyjne do
posiadania świadectw kwalifikacji. Wówczas nie było w Polsce ośrodka, który
szkoliłby ubiegających się o takie uprawnienia” - powiedział szef Ośrodka
Szkolenia Flytronic PAP Przemysław Tomków. Ośrodek powstał z myślą o szkoleniu
żołnierzy, ale mogą z niego korzystać także przedstawiciele wszelkiego rodzaj
służb ratunkowych i obrony cywilnej, a także osoby prywatne. Właśnie trwają
zapisy. Po szkoleniu w Gliwicach będą mogli zdobyć świadectwo kwalifikacji
operatora bezzałogowego statku powietrznego, uprawnienia do wykonywania lotów w
zasięgu wzroku i poza zasięgiem wzroku operatora, a także uzyskać uprawnienia instruktora.
Aby zapisać się na kurs kandydat musi mieć co najmniej 18 lat i posiadać
stosowne orzeczenie lekarskie. Szkolenie obejmuje część teoretyczną, podczas
której słuchacze zdobywają wiedzę z zakresu prawa lotniczego, zasad wykonywania
lotów i wiedzy o Dronach. Później adepci pilotażu uczą się sterować Dronami
będącymi w zasięgu wzroku. Kolejnym szczeblem jest zdobycie umiejętności
sterowania maszynami poza zasięgiem wzroku. Następnie kandydat zdaje egzamin
państwowy. Jeśli go zda, otrzymuje kwalifikacje operatora bezzałogowych statków
powietrznych UAVO. Operator drona, który ma potwierdzone kwalifikacje, może
legalnie wykonywać loty komercyjne i świadczyć usługi za pomocą bezzałogowców.
Chodzi np. o używanie takich maszyn do monitoringu sieci energetycznych,
rurociągów i lasów oraz do poszukiwania zaginionych. Drony wyposażone są w
urządzenia elektroniczne, których zadaniem jest ułatwienie realizacji misji
oraz zapewnienie bezpieczeństwa lotu. Tego typu maszyny najczęściej są używane
w wojsku, umożliwiając wykonanie ryzykowanych działań bez narażenia życia
żołnierzy. W ramach planu modernizacji technicznej resort obrony chce wyposażyć
polską armię w różne rodzaje Dronów. Ma ich być 82 – od małych, obserwacyjnych
po bezzałogowce bojowe. Szef MON Tomasz Siemoniak zadeklarował niedawno, że
chce, by jak najwięcej Dronów dla wojska było produkowanych w Polsce. Jednakże
coraz częściej tego typu maszyny są wykorzystywane do zadań cywilnych:
filmowania z powietrza, monitoringu i w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych np.
podczas klęsk żywiołowych. Samoloty bezzałogowe mogą zgodnie z prawem lotniczym
wykonywać loty w polskiej przestrzeni powietrznej. Regulacje prawne dotyczące
lotów w zasięgu wzroku jasno określają zasady, na jakich operator może wykonać
lot - np. nie wolno mu latać bliżej niż 5 km od granicy lotniska, chyba że zarządzający
lotniskiem wyda mu odpowiednie pozwolenie. Misje, w których bezzałogowiec
znajduje się poza zasięgiem wzroku operatora muszą być wykonywane w specjalnych
strefach powietrznych. Firma Flytronic produkuje rocznie ok. 100 maszyn.
Głównym klientem jest polska armia. Spółka chce też wprowadzić swoje produkty
do innych służb, jak policja i straż pożarna. (PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz