Prób w locie zmiennopłata AgustaWestland AW609 zgodnie z planem

Program prób w locie zmiennopłata AgustaWestland AW609 przebiega zgodnie z planem.W ramach kampanii promocyjnej zmiennopłata AW609, jeden z prototypów został zaprezentowany na żywo podczas tegorocznego Heli-Expo. W tym celu konieczne było przebazowanie go z wytwórni w Arlington w Teksasie do Kalifornii. Po starcie z macierzystego lotniska AW609 skierował się do Mesa w Arizonie, gdzie dokonano międzylądowania. Następnie, po odpoczynku, jego załoga wykonała pionowy start z Mesa. Po starcie zmiennopłat wzbił się na wysokość 6096 m, wznosząc się ze średnią prędkością 7,62 m/s. Podczas przelotu z Mesa do Long Beach AW609 rozwinął prędkość ponad 460 km/h, przebywając dystans 580 km w czasie 1 h 35 min. Przelot zakończyło pionowe lądowanie w porcie lotniczym Long Beach. Jak poinformował Daniele Romiti, prezes przedsiębiorstwa AgustaWestland, w grudniu ub. r. zakończono próby AW609, mające na celu rozszerzenie jego obwiedni obciążeń dopuszczalnych. W badaniach wzięły udział 2 przedseryjne statki powietrzne. Dotychczas wylatały one łącznie ponad 1000 h, z czego 1/3 podczas ostatnich 2 lat.  W trakcie prób AW609 latały na pułapie 7620 m, z prędkością 509 km/h, sprawdzając aeroelastyczność konstrukcji i stateczność w locie na dużej wysokości. Przeprowadzono także lądowania na zboczach wzniesień i lądowania z dobiegiem. Wyniki wykazały, że wprowadzone w ub. r. udoskonalenia zaowocowały spadkiem oporu aerodynamicznego o 10% (Ulepszony AW609, 2013-09-04). W kolejnym etapie zbadane zostanie działanie nowego komputera danych aerodynamicznych i układów nawigacji bezwładnościowej. Poszukiwani są także dostawcy nowej instalacji klimatyzacji i drzwi do kabiny. Trzeci prototyp AW609, którego montaż odbywa się w zakładach w Vergiate, dołączy do prób w br. W późniejszym terminie zostanie oblatany także 4. prototyp, który zostanie wyposażony w nową awionikę. Uzyskanie Certyfikatu Typu FAA przez AW609 zaplanowano w 2017. Źródło: Altair

Komentarze