Wstępny raport katastrofy samolotu Dedal SP-SWKB



Dnia 13 kwietnia 2013 r. o godz. 11:10 pilot zawodowy doświadczalny na nowo  zbudowanym i dopuszczonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego do lotów próbnych samolocie ultralekkim Dedal-KB zn. rozp. SP-SWKB wystartował do lotu próbnego kontrolnego z prywatnego lądowiska Chojne k/Sieradza w celu wykonania prób w locie wg zatwierdzonego przez ULC „Programu Prób na Ziemi i w Locie  samolotu DEDAL-KB”. Po starcie pilot nawiązał łączność radiową z właścicielem lądowiska znajdującym się na miejscu startu, a następnie o godz. 11:25 zgłosił się do FIS WA (na częstotliwości 119,450 MHz) bez złożonego  FPL informując o zamiarze wykonania próbnego naboru wysokości do FL 090. Informator FIS przydzielił mu  indywidualny kod transpondera 7457 i była to ostatnia łączność nawiązana z tym samolotem. Po osiągnieciu w krążeniu FL087-088 pilot przystąpił do prób kontrolnych, rozpędzając samolot w lekkim zniżaniu. W trakcie ich wykonywania, o godz. 11:45, w ok. 35-tej minucie lotu nastąpiło rozpadnięcie się samolotu w powietrzu. Szczątki samolotu i ciało pilota spadły na pola uprawne w okolicy miejscowości Redzeń Drugi (gmina Burzenin pow. Sieradz). Samolot nie był wyposażony w spadochronowy system ratunkowy. Pilot nie zdołał opuścić kabiny na bezpiecznej wysokości, choć rozpiął pasy bezpieczeństwa. Zostało to najprawdopodobniej uniemożliwione przez czasową utratę świadomości u pilota oraz przyspieszenia wynikające z niestabilnych ruchów kadłuba podczas opadania po rozpadzie samolotu w powietrzu, zaś dalsze ruchy kadłuba podczas jego opadania spowodowały wyrzucenie pilota z kabiny na niewielkiej wysokości, uniemożliwiającej użycie spadochronu ratowniczego. Zostało stwierdzone, że spadochron ratowniczy pilota był technicznie sprawny i nie znaleziono żadnych usterek uniemożliwiających jego otwarcie. O godz. 12:20 UTC FIS WA został poinformowany telefonicznie przez „Ratownictwo” o katastrofie samolotu w okolicach Sieradza. Informator FIS Warszawa ponowił bezskutecznie próby nawiązania łączności z samolotem SP-SWKB o godz. 11:56. Przybyli na miejsce upadku samolotu świadkowie zdarzenia ok. godz. 11:55 powiadomili policję oraz służby ratownicze (tel.112), a ok. godz. 12:05 stwierdzili zgon pilota. Spadające szczątki samolotu zostały zniesione przez wiatr i rozsiane skośnie w stosunku do kierunku końcowego odcinka jego lotu na przestrzeni ok. 1800 m, na terenie częściowo zalesionym na północ od drogi przechodzącej przez miejscowość Redzeń Drugi. (dlapilota)

Komentarze