Opóźnienie programu HondaJet



Firma Honda Aircraft poinformowała, iż certyfikacja odrzutowca biznesowego HA-420 HondaJet jest opóźniona o około jeden rok i obecnie jest planowana na drugą połowę 2014 r. Fakt ten ma związek z przedłużającymi się pracami rozwojowymi jednostek napędowych. Zgodnie ze wstępnym harmonogramem, pięć egzemplarzy HA-420 miało zostać dostarczonych do klientów pod koniec 2013 r. lub kilka miesięcy po tym jak Honda zakończy proces certyfikacji silników General Electric HF120 o mocy 2000 KM (1400 kW). Ale teraz okazuje się, że Honda Aircraft nie uzyska zatwierdzenia silników do końca tego roku. Rozwój HF120 jest szczególnie trudny, czego potwierdzeniem jest fakt, iż turbowentylatorowe silniki nie przeszły testów oblodzeniowych w procesie wstępnej certyfikacji, który miał miejsce w lutym 2011 r. (co spowodowało opóźnienie projektu o rok). Dotychczas Honda Aircraft zbudowała cztery latające prototypy, z których trzy wykonują testy w locie wykorzystując mniejsze wersje jednostek napędowych. Nowe opóźnienie certyfikacji oznacza również, że w fabryka firmy w Greensboro, w Północnej Karolinie, nie będzie wykorzystywana przez kolejny rok. Japońska spółka jednak planuje szybko uruchomić produkcję w momencie, gdy pierwszy samolot zostanie przekazany do użytkownika. (dlapilota)

Komentarze