Porty Lotnicze zarobiły w 2012 roku 58 mln zł



Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (PPL), które zarządza warszawskim Lotniskiem Chopina, wypracowało w 2012 roku 58 mln zł zysku - poinformował PAP dyrektor PPL Michał Marzec.Dodał, że najważniejszą inwestycją w tym roku jest remont dłuższej drogi startowej. "Za 2012 r. Porty Lotnicze wypracowały 58 mln zł zysku. Jest to wynik już po audycie. Z tej kwoty zapłacimy jeszcze 20 proc. dywidendy" - powiedział Marzec. Wyjaśnił, że w tym roku PPL może osiągnąć mniejszy zysk w porównaniu z ubiegłorocznym m.in. ze względu na ograniczenia wynikające z planowanych inwestycji w warszawskim porcie. "Będziemy starali się osiągnąć jak najlepszy wynik" - zaznaczył. Najważniejszą inwestycją w tym roku jest remont dłuższej drogi startowej, który ma się rozpocząć 22 kwietnia. Lotnisko ma dwie drogi startowe - jedną o długości blisko 3,7 km oraz 2,8 km. Ta druga przeszła remont na przełomie lat 2010/11; prace na dłuższej drodze startowej mają zakończyć się we wrześniu br. "Generalny remont dłuższej drogi nie był wykonywany od ponad 30 lat. W jego trakcie droga zostanie zamknięta dla ruchu samolotów. Będą one miały do dyspozycji drugą, krótszą drogę" - powiedział dyrektor PPL. Zaznaczył, że plany firmy były konsultowane z liniami lotniczymi od wielu miesięcy. Wyjaśnił, że prace będą polegały m.in. na wymianie warstw drogi, łącznie z podbudową, co pozwoli zwiększyć jej nośność. Zerwana zostanie też stara nawierzchnia, a na całej długości położona zostanie nowa - asfaltobetonowa. "Po remoncie z drogi będą mogły regularnie korzystać wszystkie samoloty, także te największe, w tym m.in. Dreamlinery" – powiedział Marzec. Dodał, że obecnie stan techniczny drogi nie pozwala na regularne starty i lądowania największych samolotów. Na dłuższej drodze startowej pojawią się nowe urządzenia systemu ILS, za którego budowę i użytkowanie odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. "Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to jesienią przyszłego roku będziemy mieć od strony Piaseczna ILS kategorii III" - dodał Marzec. ILS to radiowy system nawigacyjny, wspomagający lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widzialności. Dzieli się na trzy kategorie - w zależności od widzialności, przy której możliwe jest lądowanie. Na warszawskim lotnisku obecnie funkcjonuje system kategorii II. Dyrektor lotniska poinformował, że w tym roku mają zostać wybudowane dodatkowe drogi kołowania dla samolotów, po to, aby m.in. skrócić dojazd maszyn z drogi startowej pod terminal. Na terenie portu mają powstać także dodatkowe płyty postojowe dla samolotów, w tym dreamlinerów. W przyszłym roku zaplanowano wybudowanie nowej płyty do odladzania samolotów. Trwa także przebudowa starej części terminalu. Jak poinformował Marzec, prace są realizowane bez żadnych problemów, zostały nawet przyspieszone. Mają one potrwać do końca 2014 r. (PAP)

Komentarze