Amerykańscy przewoźnicy liczą na rekordowe przychody



Rekordowe przychody i 6,3 miliarda zysku – to prognoza na ten rok dla największych amerykańskich linii lotniczych opublikowana przez AirlineFinancials.com. Według analityków AirlineFinancials.com LLC wszystkie najważniejsze linie lotnicze odnotują rekordowe przychody w łącznej wysokości 145 miliardów dolarów. Dla wielu przewoźników 2013 ma być trzecim rokiem z rzędu, który zakończy się sporo ponad kreską. Według prognoz Delta zarobi w tym roku 1,8 mld dolarów (dzięki rekordowym przychodom w wysokości 37,6 mld dol.), United wypracuje zysk w wysokości 1,4 mld dolarów (przy przychodach 38,6 mld dol.), American zarobi 1,1 mld dol. (osiągając przychody w wysokości 26 mld dol.), Southwest osiągnie zysk w wysokości 776 mln dol. (dzięki rekordowym przychodom w wysokości 18 mld dol.), a US Airways zarobią 626 mln dol. (przy rekordowych przychodach w wysokości 14,5 mld dol.), linie lotnicze Alaska wypracują zysk w wysokości 433 mln dol. (przy rekordowych przychodach w wysokości 5 mld dol.), a JetBlue zarobią 220 mln dol. (dzięki rekordowym przychodom w wysokości 5,5 mld dol.). Te prognozy pokrywają się z przewidywaniami Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych. W marcu IATA opublikowała prognozę, która mówi, że linie lotnicze zarobią w 2013 roku 10,6 miliarda dolarów. To o ponad 2 mld więcej niż wskazywały prognozy ekspertów IATA z grudnia 2012 roku. Zdaniem ekspertów AirlineFinancials.com marże nadal utrzymają się jednak tylko na jednocyfrowym poziomie. Będą więc o wiele niższe niż w latach 90. ubiegłego wieku. W ciągu ostatnich 10 lat koszt paliwa przypadający na statycznego pasażera wzrósł aż o 330 proc. (z 24 dol. na pasażera do ok. 80 dol. na pasażera). Z kolei ceny wzrosły mniej więcej o wskaźnik inflacji – 10 lat temu za przelecenie jednej mili samolotem pasażerowie płacili średnio 11,5 centa, a teraz płacą 14,5 centa. Spadły za to koszty pracy: z 44 dolarów na pasażera 10 lat temu do około 42 dolarów obecnie. (turystyka.rp.pl)

Komentarze