Eurocopter przedstawił projekt nowego silnika diesla



Na targach Heli Expo Eurocopter przedstawił projekt nowego silnika diesla. Ma on zastąpić używane obecnie w śmigłowcach lekkich silniki turbowałowe. W czasie rozpoczętej dzisiaj wystawy Heli Expo 2013, która odbywa się w Las Vegas, europejski producent poinformował o programie budowy demonstratora nowego śmigłowcowego silnika diesla. Projekt jest realizowany w ramach programu Green Rotorcraft, będącego częścią inicjatywy Unii Europejskiej o nazwie Clean Sky. Prace nad nowym napędem prowadzone są od 2010 i mają pochłonąć 9,4 mln Euro. Ich zakończenie zaplanowano w 2015. Największym wyzwaniem dla konstruktorów jest osiągnięcie relatywnie dużej mocy jednostkowej. Inżynierowie zakładają, że uda im się uzyskać 0,9 kg/kW. Dla porównania silniki diesla używane w lotnictwie lekkim charakteryzują się mocą jednostkową 1,5 kg/kW, a powszechnie stosowane w śmigłowcach silniki turbowałowe – 0,4 kg/kW. Za opracowanie silnika i jego układu chłodzenia odpowiada francuskie Teos Powertrain Engineering, mające doświadczenie w konstruowaniu lekkich napędów dla samochodów wyścigowych, natomiast zabudową w śmigłowcu i procesem certyfikacyjnym zajmie się spółka Austro Engine – producent diesli dla lotnictwa ogólnego. Moc nowego silnika wynosić ma 330 kW. (Altair)

Komentarze