American Airlines
zdecydowały się wyposażyć całą swoją flotę samolotów z rodziny A320 w
innowacyjny system ochrony przed przekroczeniem końca pasa startowego (ROPS)
firmy Airbus. Jest to technologia pokładowa, którą Airbus opracował niezależnie
w ostatnich latach, zwiększająca świadomość sytuacyjną pilotów podczas
lądowania i zmniejszająca ryzyko zjechania z pasa. Jeśli to konieczne, zapewnia
ona także aktywną ochronę. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA)
zatwierdziła pierwszej kolejności w październiku 2009 roku system ROPS do
stosowania w samolotach A380. Do tej pory około 70% wszystkich A380 zostało
wyposażonych w ten system, bądź też został on do nich zamówiony. Ponadto ROPS
to element podstawowej konfiguracji A350 XWB. Jest stosowany również w innych
produkowanych obecnie typach Airbusów, począwszy od rodziny A320, certyfikację
dla której powinien dostać w późniejszym okresie tego roku. Wyjechanie poza pas
startowy –zjechanie z pasa na bok lub wyjechanie poza jego koniec –jest w
ostatnich latach główną przyczyną uszkodzeń kadłuba samolotów cywilnych,
zwłaszcza po znacznym ograniczeniu dominujących wcześniej przyczyn wypadków
lotniczych. Liczne organizacje branżowe, takie jak EASA, NTSB, Eurocontrol i
FAA, zdają sobie z tego sprawę i w pełni popierają wprowadzenie przez
interesariuszy komercyjnego ruchu lotniczego skutecznych środków, które nie
tylko zmniejszają, ale nawet eliminują ryzyko przekroczenia pasa lądowania. Zgodnie z tą strategią Airbus prowadzi prace
na komercyjnym udostępnieniem systemu ROPS dla samolotów innych producentów.
Zostanie on połączony z zamontowanym już obowiązkowym systemem TAWS i będzie
wykorzystywał specjalnie opracowaną wersję globalnej bazy danych o pasach
startowych. Opatentowany przez spółkę Airbus system ROPS oblicza minimalne
realistyczne odległości lądowania i hamowania na ziemi, porównując je w czasie
rzeczywistym z dostępną długością pasa. Analiza bierze pod uwagę czynniki takie
jak topografia i stan pasa, waga i konfiguracja samolotu, wiatr czy
temperatura. Na podstawie uzyskanego wyniku generowane są sygnały dźwiękowe i
ostrzeżenia dla pilotów, dzięki czemu system ROPS zwiększa świadomość załogi,
pomagając w podjęciu decyzji o odejściu na drugi krąg i punktualnym
zastosowaniu systemów hamowania podczas przyziemienia. (InfoAir)
Komentarze
Prześlij komentarz