American Airlines wyposaży samoloty w system ROPS



American Airlines zdecydowały się wyposażyć całą swoją flotę samolotów z rodziny A320 w innowacyjny system ochrony przed przekroczeniem końca pasa startowego (ROPS) firmy Airbus. Jest to technologia pokładowa, którą Airbus opracował niezależnie w ostatnich latach, zwiększająca świadomość sytuacyjną pilotów podczas lądowania i zmniejszająca ryzyko zjechania z pasa. Jeśli to konieczne, zapewnia ona także aktywną ochronę. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zatwierdziła pierwszej kolejności w październiku 2009 roku system ROPS do stosowania w samolotach A380. Do tej pory około 70% wszystkich A380 zostało wyposażonych w ten system, bądź też został on do nich zamówiony. Ponadto ROPS to element podstawowej konfiguracji A350 XWB. Jest stosowany również w innych produkowanych obecnie typach Airbusów, począwszy od rodziny A320, certyfikację dla której powinien dostać w późniejszym okresie tego roku. Wyjechanie poza pas startowy –zjechanie z pasa na bok lub wyjechanie poza jego koniec –jest w ostatnich latach główną przyczyną uszkodzeń kadłuba samolotów cywilnych, zwłaszcza po znacznym ograniczeniu dominujących wcześniej przyczyn wypadków lotniczych. Liczne organizacje branżowe, takie jak EASA, NTSB, Eurocontrol i FAA, zdają sobie z tego sprawę i w pełni popierają wprowadzenie przez interesariuszy komercyjnego ruchu lotniczego skutecznych środków, które nie tylko zmniejszają, ale nawet eliminują ryzyko przekroczenia pasa lądowania.  Zgodnie z tą strategią Airbus prowadzi prace na komercyjnym udostępnieniem systemu ROPS dla samolotów innych producentów. Zostanie on połączony z zamontowanym już obowiązkowym systemem TAWS i będzie wykorzystywał specjalnie opracowaną wersję globalnej bazy danych o pasach startowych. Opatentowany przez spółkę Airbus system ROPS oblicza minimalne realistyczne odległości lądowania i hamowania na ziemi, porównując je w czasie rzeczywistym z dostępną długością pasa. Analiza bierze pod uwagę czynniki takie jak topografia i stan pasa, waga i konfiguracja samolotu, wiatr czy temperatura. Na podstawie uzyskanego wyniku generowane są sygnały dźwiękowe i ostrzeżenia dla pilotów, dzięki czemu system ROPS zwiększa świadomość załogi, pomagając w podjęciu decyzji o odejściu na drugi krąg i punktualnym zastosowaniu systemów hamowania podczas przyziemienia. (InfoAir)

Komentarze