Będą winglety dla samolotów GA



Firma Tamarack Aerospace z Idaho poinformowała, iż znalazła rozwiązanie, które umożliwia montaż wingletów w praktycznie każdym samolocie bez wpływu na certyfikowane limity obciążenia skrzydeł. Prezes spółki, Nick Guida powiedział, że opatentowanie "aktywnych wingletów" umożliwi ich instalację na dziesiątkach typów samolotów GA, których skrzydła nie zostały zaprojektowane tak, aby sobie z nimi radzić. Kluczem do sukcesu jest możliwość sterowania (w razie potrzeby) wpływem wingletów na pracę skrzydeł. Mimo, że zastosowane rozwiązanie jest korzystne dla osiągów samolotu, to loty w turbulentnym powietrzu i agresywne manewrowanie mogą spowodować przekroczenie charakterystyki skrzydeł. Tam właśnie wkracza system Tamarack, który wykorzystuje sterowane komputerowo lotki - powierzchnie sterowe zamontowane obok wingletów, do zmiany w uzasadnionych przypadkach swojego położenia celem zneutralizowania wpływu wingletów. Firma Tamarack pracuje nad certyfikacją stosując, jako platformę demonstracyjną samolot Cirrus SR22. (dlapilota)

Komentarze