Polskie
lotniska są źle chronione, zaś przepisy dotyczące tych kwestii są niespójne z
prawem unijnym - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli przekazanego PAP.
Zdaniem NIK nadzór nad problematyką bezpieczeństwa na lotniskach winien objąć
premier. NIK uważa, że skala wykrytych podczas kontroli nieprawidłowości może
mieć wpływ na pogorszenie stanu bezpieczeństwa cywilnego ruchu lotniczego w
polskiej przestrzeni powietrznej. Z informacji wynika, że zarządzający
lotniskami, przewoźnicy oraz inne podmioty prowadzące działalność na ich
terenie nie aktualizowali swoich planów ochrony. Spośród 72 planów, które
powinny być aktualizowane, 24 pozostawały bez zmian, a 27 zaktualizowano z
opóźnieniami sięgającymi nawet 15 miesięcy. nie nieprawidłowości dotyczyły
szkoleń pracowników lotnisk i braku wymaganych certyfikatów. Kolejne z
zastrzeżeń Izby dotyczą lotniskowych stref zastrzeżonych - na pięciu lotniskach:
w Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Bydgoszczy i Wrocławiu wykryto
nieprawidłowości związane z dostępem do tych stref. "Do strefy
zastrzeżonej lotniska w Poznaniu przez bramę tymczasową prowadzącą na plac
budowy, znajdujący się w tej strefie, wjechały dwa samochody nie poddane
kontroli bezpieczeństwa; kontroli tej nie poddano również kierowców" -
pisze NIK. Z kolei w Szczecinie kontrolerzy wykryli obecność nieuprawnionej
osoby w sortowni bagażu. W dokumentacji lotniska im. F. Chopina w Warszawie
odnotowano natomiast dwa przypadki przebywania osób nieuprawnionych w strefie
zastrzeżonej - w jednym chodziło o 2,5-letnie dziecko, zaś w drugim o osobę
poruszającą się na hulajnodze. Na lotniskach w Szczecinie, Bydgoszczy, Poznaniu
i Wrocławiu stwierdzono nieprawidłowości w zakresie utrzymania, w zgodzie z
normami, ogrodzenia i przyległych do niego stref. "Usunięcie drzew, które
stwarzały zagrożenie dla bezpieczeństwa lotów w okolicach lotniska w Szczecinie
trwało ponad dziewięć miesięcy" - napisano w raporcie. Kontrolą objęto
okres od 2009 r. do końca października roku ubiegłego. Kontrolerzy Izby
pojawili się w Ministerstwie Infrastruktury, a następnie Ministerstwie
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Urzędzie Lotnictwa Cywilnego,
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz w dziewięciu podmiotach
zarządzających lotniskami: im. L. Wałęsy w Gdańsku, Katowice-Pyrzowice,
Kraków-Balice, Poznań-Ławica, Rzeszów-Jasionka, Szczecin-Goleniów,
Wrocław-Strachowice oraz im. F. Chopina w Warszawie.(PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz