Boeing montuje nowe winglety dla samolotów 737 MAX


Boeing poinformował wczoraj o nowym projekcie wingletów dla modelu 737 MAX. Mają one zapewnić zmniejszenie spalania paliwa do 1,5% w stosunku do obecnie stosowanych. Prace nad nowymi wingletami to kolejny etap dopracowywania konstrukcji najnowszego cywilnego statku powietrznego oferowanego przez koncern z Chicago. Według przedstawicieli Boeinga, stosowane obecnie rozpraszacze wirów brzegowych pozwalają na zaoszczędzenie ok. 4% paliwa na dłuższych trasach. Nowy rozpraszacz ma umożliwić redukcję ilości spalanej nafty do 5,5%. Aerodynamicy Boeinga wykorzystali nowoczesne metody obliczeniowej mechaniki płynów, aby opracować rozwiązanie dwuczęściowego wingletu dla 737 MAX. Nowy rozpraszacz wirów brzegowych spełnia obowiązujące wymogi lotniskowe co do gabarytów samolotu, oferując większą rozpiętość przy zmniejszeniu oporu aerodynamicznego skrzydła. Próby w tunelu aerodynamicznym potwierdziły skuteczność zastosowania nowego rozwiązania. Jak twierdzą przedstawiciele Boeinga, dzięki nowym wingletom linie lotnicze eksploatujące 737 MAX uzyskają 18-% zmniejszenie zużycia paliwa w przeliczeniu na miejsce w odniesieniu do obecnej oferty A320. W zależności od pokonywanej trasy, operatorzy 737 MAX mogą osiągnąć jeszcze wyższe oszczędności.  (Altair)

Komentarze