36
osób zginęło w katastrofie niemieckiego sterowca LZ-129 „Hindenburg”,
przewożącego 97 osób, który 6 maja 1937 r. spłonął w trakcie cumowania na
lotnisku w Lakehurst w amerykańskim stanie New Jersey. „Sterowiec właśnie
zbliżył się do masztu cumowniczego i zrzucono na ziemię cumy. W tym momencie
płomienie pojawiły się przy ogonie i gwałtownie rozprzestrzeniły się na całej
długości kadłuba. W przeciągu kilku sekund cała powłoka była zniszczona.
Zapalił się wodór w środku. Sterowiec stanął w ogniu i powoli runął na płytę
lotniska” – pisał o tej katastrofie Rodney Castleden („Największe katastrofy w
dziejach świata”). Obok bliźniaczego LZ-130 "Graf Zeppelin II",
sterowiec „Hindenburg” (nazwany na cześć Paula von Hindenburga, prezydenta
Niemiec w latach 1925-1934) należał do największych statków powietrznych
wszechczasów. Zbudowany przez wytwórnię Luftschiffbau Zeppelin GmbH z
Friedrichshafen (od nazwiska niemieckiego hrabiego żyjącego w XVIII i XIX w.
Ferdynanda von Zeppelina – PAP) sterowiec zaliczał się do tzw. aerostatów -
unosił się w powietrzu dzięki sile wyporu (był wypełniony wodorem, a więc gazem
lżejszym od powietrza). Budowa „Hindenburga” trwała w latach 1931-1936.
Pierwotnie sterowiec miał nosić imię kanclerza III Rzeszy Adolfa Hitlera, ale
ostatecznie – ze względu na przeciwną nazistom postawę dyrektora wytwórni,
Hugona Eckenera – zarzucono te plany. W 1935 r. naziści upaństwowili firmę
Zeppelin, a Eckener został odsunięty od jej kierownictwa na rzecz zwolennika
reżimu Ernsta A. Lehmanna. „Hindenburg” miał 245 m długości i 41 m średnicy.
Sterowiec napędzano czteroma wysokoprężnymi silnikami Daimler Mercedes Benz o
sile 1200 koni mechanicznych każdy. Mógł on rozwinąć maksymalną prędkość 135
kilometrów na godzinę i udźwignąć 60 ton. Pokład wyposażono w 70 kabin
pasażerskich, kabiny dla załogi oraz luksusowe pomieszczenia. W jednym z nich
znajdował się m.in. aluminiowy fortepian Bluethner. Sterowiec
był napełniony ok. 212 tys. metrów sześciennych wodoru. Początkowo jako gazu
nośnego zamierzano użyć helu, jednak ze względu na zakaz jego dostaw do Niemiec
nałożony przez USA, zastąpiono go łatwopalnym wodorem. Poszycie kadłuba
sterowca było pokryte octanomaślanem celulozy i spiekiem aluminium. Ze względów
bezpieczeństwa pokładową palarnię zabezpieczono azbestem. (PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz