Europejski rynek przewozów lotniczych rośnie powoli

Rynek przewozów regionalnych w Europie wzrósł w 2011 r. o 7,1 proc. według danych European Regions Airline Association (ERA).To kiepski wynik, zważywszy że rok 2010 był wyjątkowo słaby, ponieważ przez ponad trzy tygodnie loty były poważnie zakłócone z powodu wybuchu islandzkiego wulkanu. W najbliższym czasie linie regionalne w Europie czekają kolejne kłopoty wynikające z włączenia lotnictwa do europejskiego systemu handlu emisjami dwutlenku węgla (ETS). Zdaniem sekretarza generalnego ERA Mike'a Ambrosio, UE zachowuje się nie fair wobec przewoźników regionalnych, bez końca pompując miliardy euro w najróżniejsze projekty transportu kolejowego, co odbywa się ze szkodą dla regionalnych przewoźników lotniczych. Ambrosio skarży się również na wysoki VAT, jakim są obciążane podróże lotnicze, oraz nadmierne obciążenie linii lotniczych kosztami w przypadku, kiedy dochodzi do zakłócenia lotów. ERA podkreśla, że w szybkim tempie odbywa się wymiana floty regionalnej na bardziej przyjazną środowisku, co daje oszczędności paliwa. W ubiegłym roku średnia trasa jednego lotu regionalnego w Europie wyniosła 629 kilometrów, liczba miejsc w samolocie zwiększyła się o jedno – do 77. Zapełnienie samolotów jest na poziomie 64,7 proc., czyli mieści się w średniej dla linii europejskiej. Do ERA należy 65 regionalnych linii, które łącznie przewiozły 70,6 mln pasażerów, wykonując 1,6 mln lotów do 426 punktów przeznaczenia w 61 krajach. W USA najbardziej popularne są z kolei tzw. taksówki powietrzne, wykonujące loty wahadłowe pomiędzy dwoma punktami, oraz linie tzw. dostawcze, takie jak do niedawna EuroLot, które dowożą pasażerów dużym przewoźnikom. Europa jest tym kontynentem, gdzie jest największe zagęszczenie linii tego typu, ponieważ odległość między portami lotniczymi jest najmniejsza. Wczoraj status przewoźnika narodowego Grecji stracił Olympic Airways i został linią regionalną, która nie lata po krajach UE. W tej sytuacji na świecie istnieje 278 regionalnych linii posługujących się kodami IATA. (Rzeczpospolita)

Komentarze