Rekord świata ustanowiony przez Dreamlinera

Samolot Boeing 787 Dreamliner podczas lotów na napędzie silnikowym GEnx, ustanowił nowy rekord świata w zakresie prędkości i dystansu dla samolotów w swojej klasie wagowej. Samolot 787, ZA006 z napędem silników General Electric GEnx-1B wystartował z Boeing Field w Seattle 6 grudnia 2011 r. o godzinie 11:02 i ustanowił rekord dystansu w swojej klasie (440 000–550 000 funtów, 199 580 – 249 480 kg, pokonując 10 710 mil morskich na trasie do Dhaki, w Bangladeszu, z czego uznano dystans 10 337 mil morskich 19 144 km. Wcześniejszy rekord w tej klasie należał do Airbusa A330, którego najdłuższy lot odbył się w 2002 roku na odległość 9 127 mil morskich 16 903 km. Po dwugodzinnej przerwie na tankowanie w miejscowości Dhaka samolot powrócił do Seattle, pokonując trasę o długości 9 734 mil morskich 18 027 km. Następnie wylądował na miejscu 8 grudnia o godzinie 5:29, ustanawiając nowy rekord prędkości (w kierunku wschodnim) w podróży dookoła świata, z łącznym czasem podróży 42 godzin i 27 minut. Najpierw samolot pokonał trasę z Seattle do Nantucket. Po przekroczeniu Atlantyku Boeing 787 znalazł się w strefie europejskiej przestrzeni powietrznej w Santiago w Hiszpanii. W dalszej kolejności Dreamliner skierował się nad Morze Śródziemne, do Luksoru w Egipcie oraz przez Bliski Wchód do Indii i Bangladeszu. Następnie B787 Dreamliner przeleciał nad Singapurem, Filipinami i Guam, wszedł w przestrzeń powietrzną Stanów Zjednoczonych nad Honolulu i zakończył rejs w Seattle. Silnik GEnx-1B otrzymał od Amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) zezwolenie na zwiększenie operacji rozszerzonych (ETOPS) do 330 minut. Silnik spełnił wszystkie wymagania, w tym naziemny test wytrzymałościowy obejmujący 3 000 cykli. Silnik GEnx został zbudowany w oparciu o sprawdzoną architekturę GE90 i jest następcą silnika CF6. Będzie zużywał 15% mniej paliwa niż CF6, co przekłada się na 15% mniejszą emisję CO2. Nowatorska komora spalania TAPS znacznie obniża emisję gazów NOx do poziomu aż 55% poniżej obowiązujących limitów, a emisję innych gazów objętych limitami — aż o 90%. Biorąc pod uwagę stosunek decybeli do funtów ciągu, GEnx jest najcichszym silnikiem wyprodukowanym przez GE, dzięki wydajniejszym wentylatorom działającym z mniejszą prędkością, co obniża poziom hałasu o ok. 30%. GEnx to jedyny silnik samolotowy na świecie, w którym zarówno przednią obudowę wentylatora, jak i łopaty wentylatora wykonano z materiałów kompozytowych z włókna węglowego. (boeing)

Komentarze