Airbus testuje czwarty wymiar zarządzania ruchem powietrznym

Specjalny samolot testowy Airbus A320 odbył pierwszy na świecie lot przy wykorzystaniu czterowymiarowej, zmodernizowanej i zoptymalizowanej technologii zarządzania ruchem powietrznym (Air Traffic Management - ATM). Samolot leciał na trasie z Tuluzy do Kopenhagi i Sztokholmu. Projekt ten nosi nazwę I-4D (Initial-4D). Główne korzyści wynikające z projektu I-4D to znaczące zmniejszenie zużycia paliwa i CO2, zgodnie z wytycznymi programu SESAR*, który zakłada ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko o dziesięć procent na jeden lot oraz zmniejszenie opóźnień, a co za tym idzie, skrócenie lotów i poprawa płynności obsługi pasażerskiej. Lot próbny z technologią I-4D oferuje konkretne rozwiązanie zmierzające do udoskonalenia istniejącego europejskiego systemu, który zbliża się do swojego limitu przepustowości. Jest to światowa premiera w ramach trwającego procesu transformacji obecnego systemu zarządzania ruchem powietrznym. Po ukończeniu testów i wdrożeniu technologii samoloty będą mogły zaplanować i wykonać lot o zoptymalizowanym i wydajnym profilu bez potrzeby podawania jakichkolwiek informacji wektorowania przez kontrolerów. Efektem będzie większa przewidywalność przepływów ruchu lotniczego i łatwiejsze wykonywania operacji typu CDO (Continuous Descent Operations), czyli tzw. zielonego podejścia na lotnisko, czego wynikiem będzie skrócony czas oczekiwania na lądowanie. Jednym z głównych zadań firmy Airbus było przetestowanie zmodernizowanego systemu zarządzania lotem (nawigacja) i systemu komunikacji oraz włączenie ich w rzeczywistą architekturę samolotu.Kolejne loty próbne i symulacje odbędą się w roku 2012 i 2013. Zgodnie z planem pierwsze operacje z wykorzystaniem technologii I-4D w Europie rozpoczną się w roku 2018. (Airbus)

Komentarze