Linie lotnicze stawiają na trasy azjatyckie

Światowe linie lotnicze prześcigają się w ogłaszaniu połączeń na Wschód. Dotyczy to także LOT, który planuje w 2012 r. drugie azjatyckie połączenie. LOT obsługuje teraz jedną trasę dalekowschodnią – do Hanoi. Ma bardzo konkurencyjne ceny, a całe połączenie przy ponad 70-procentowym wypełnieniu samolotów jest zdecydowanie dochodowe. Nie odstąpił też od planów wznowienia połączeń do Pekinu, mimo kłopotów z flotą z powodu opóźnienia dostaw Dreamlinerów przez Boeinga. Już wkrótce kierunek pojawi się w systemie rezerwacyjnym. Tym razem trasa będzie wiodła nad Syberią, na co Rosjanie wydali już zgodę, a godziny wylotów i przylotów mają być znacznie dogodniejsze niż poprzednio. Na Azję stawiają też jednak konkurenci LOT. Turkish Airlines obsługuje kilkanaście tras w tamtym kierunku. Szwajcarski Swiss zwiększa liczbę połączeń z Azją, i to już zimą, która jest uznawana za martwy sezon. Azja ma też stanowić trzon oferty Finnaira. Prezes fińskiej linii Mika Vehvilaeinen nie ukrywa, że intensywnie poszukuje partnera w Chinach. Już w tej chwili Finnair ma 74 azjatyckie rejsy tygodniowo i lata do 11 miast na tym kontynencie. W maju czeka go kolejna inauguracja – do miasta Chonqqing nad rzeką Jangcy. Finnair ma wyraźną przewagę nad swoim skandynawskim konkurentem – SAS. Zdaniem niezależnego analityka Chrisa Tarry'ego sama przynależność do aliansu (Finnair jest w Oneworld, którego liderem jest British Airways) to o wiele za mało, jeśli nie wykorzystuje się tego do dwustronnej współpracy. – Jedyne wyjście to znalezienie partnera, który odbierze twoich pasażerów z lotnisk, do których ich dowieziesz – mówi Tarry. Finnair w tym roku zwiększył sprzedaż biletów do Azji o połowę, a w 2010 r. podwoił tę sprzedaż. W okresie od stycznia do października 2011 r. przewiózł na azjatyckich trasach 1,22 mln osób, siedmiokrotnie więcej niż nad północnym Atlantykiem. Tegoroczne przychody z tras azjatyckich przyniosą Finnairowi ok. 2 mld euro. Wydaje się to nieprawdopodobne, ale jest to tyle, ile notują bardzo konkurencyjne linie bliskowschodnie. Tym bardziej że podaż na tych trasach Finnair zwiększył o 26 proc., a wypełnienie samolotów spadło do 65 proc. (Rzeczpospolita)

Komentarze