Przegląd prasy lotniczej - Samolot do zadań specjalnych

Konsorcjum Hawker Beechcraft, od wielu lat znane jako producent samolotów dyspozycyjnych z napędem tłokowym i turbinowym, dołączyło do oferty także statki powietrzne, przystosowane do wykonywania różnorodnych misji specjalnych. Jednym z nich jest King Air 350ER, pod koniec października prezentowany w Polsce. Co ciekawe, samolot pokazowy, który pojawił się w naszym kraju, nosi znaki rejestracyjne N1459, oznaczające zarazem liczbę sprzedanych do połowy br. egzemplarzy King Airów, zbudowanych w celu wykonywania zadań specjalnych. Na pierwszy rzut oka specjalny King Air 350ER wyróżnia się podkadłubową kompozytową owiewką. Pod ogonową częścią samolotu zabudowane są dwie dodatkowe płetwy, zwiększające stateczność boczną. Długość całkowita King Aira 350ER wynosi 14,22 m, rozpiętość z wingletami – 17,65 m, a wysokość – 4,37 m. Kolejnym charakterystycznym elementem są dodatkowe zbiorniki paliwa, o pojemności ponad 600 dm3, umieszczone w tylnej części gondoli silnikowych, a także golenie podwozia o zwiększonej wytrzymałości. Maksymalna masa startowa samolotu wynosi 7484 kg, a masa do kołowania jest o 46 kg większa. Z kolei masa własna samolotu, przystosowanego do zabudowania wyposażenia specjalnego, to 4196 kg. Maksymalna masa ładunku użytecznego to 3334 kg, a maksymalna masa paliwa – 2355 kg 2040. Po zatankowaniu do zbiorników 1633 kg paliwa, ładunek użyteczny zmniejsza się do 1701 kg, natomiast przy zbiornikach całkowicie napełnionych naftą na pokład można zabrać 979 kg wyposażenia i ładunku. We wspomnianej wcześniej owiewce podkadłubowej można zabudować radar poszukiwawczy, morski lub lądowy, z syntetyczną aperturą (SAR/ISAR), czy wykrywający poruszające się cele naziemne (GMTI). Za nią, wewnątrz kadłuba, umieszczona może być głowica z czujnikami optoelektronicznymi (Star Safire HD lub MX-15), która jest wysuwana podczas zadań obserwacyjnych i chowana w trakcie przelotu, w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego. W kabinie można zamontować dodatkowe regały z odpowiednim wyposażeniem do misji rozpoznawczych, zwiadowczych i obserwacyjnych oraz konsole operatorów, zależnie od potrzeb sił zbrojnych i porządku publicznego, czy też agencji rządowych, które zamierzają używać samolotu. Maksymalny zasięg King Aira 350ER wynosi 4741 km, a długotrwałość lotu – ponad 12 h, co jest szczególnie ważne w przypadku wykonywania zadań obserwacyjnych i rozpoznawczych. Typowa misja tego rodzaju polega na dolocie do miejsca przeznaczenia, odległego o ok.190 km, patrolowanie na małej wysokości przez 7 h 20 min., a następnie powrót do bazy z 45-minutową rezerwą paliwa. Kolejną zaletą jest możliwość operowania z pasów o nawierzchni nieutwardzonej. Do startu wymagane jest zaledwie 1006 m, a do lądowania – 821 m. (Skrzydlata Polska)

Komentarze