Sektor samolotów biznesowych liczy na wzrost w roku 2012

Producenci małych pasażerskich odrzutowców, kupowanych głównie przez świat biznesu, oczekują, że 2012 będzie pierwszym rokiem wzrostu od początku kryzysu finansowego. Problemy mogą czekać jedynie segment najtańszych maszyn, który podczas spowolnienia ucierpiał najbardziej.Producenci małych pasażerskich odrzutowców, kupowanych głównie przez świat biznesu, oczekują, że 2012 będzie rokiem wzrostu od początku kryzysu finansowego. Problemy mogą czekać jedynie segment najtańszych maszyn, który podczas spowolnienia ucierpiał najbardziej. - 2011 okazał się gorszy od oczekiwań w kategoriach wzrostu i liczby zamówień, więc przenieśliśmy nasze nadzieje na 2012 – mówi Jens Hennig, wiceprezes ds. operacyjnych w Stowarzyszeniu Producentów Samolotów (GAMA), międzynarodowej organizacji z siedzibą w Waszyngtonie, śledzącej rynek awiacji niekomercyjnej. Także Honeywell International, producent awioniki i silników, jest przekonany, że nadchodzą lepsze czasy. W opublikowanych w sobotę prognozach, Honeywell szacuje, że liczba sprzedanych samolotów wzrośnie o 3-5 proc., m.in. dzięki wprowadzeniu do sprzedaży nowych modeli dalekiego zasięgu, takich jak Gulfstream G650. Popyt na samoloty biznesowe spadł po raz pierwszy w 2009 r. po pięciu wzrostowych latach z rzędu. Firmy zacięły wówczas ciąć koszty w wyniku globalnego kryzysu finansowego, którego szczyt nastąpił w 2008 r. Przyczyniły się do tego także problemy z dostępem do finansowania. Kolejny spadek zamówień nastąpił w 2010, a według danych GAMA spadek ilości zamówień na całym świecie w pierwszych sześciu miesiącach 2011 r. sięgnął 27 proc. Gwałtownie wahania na rynkach finansowych i obawy o możliwość pogorszenia się stanu gospodarki sprawiają, że potencjalni kupcy odkładają decyzje na później. (Reuters via Onet.pl)

Komentarze