Mistrzostwa Świata w Akrobacji Szybowcowej w Toruniu rozpoczęte

W sobotę, 31 lipca br. po godzinie 17:00 wykonano pierwszy lot Mistrzostw. Jako pierwsi wystartowali piloci klasy Unlimited w Programie obowiązkowym znanym. Z numerem 1 Paul Cornan z Wielkiej Brytanii na szybowcu Swift S-1. Trzeci w kolejności startował Jerzy Makula na szybowcu MDM-1 Fox - najbardziej utytułowany pilot w akrobacji szybowcowej na świecie. Z 23 pilotów startujących w klasie Unlimited dziś swoje loty wykonało zaledwie siedmiu, jutro pozostali piloci będą kontynuowali rozgrywanie konkurencji. Finalnie, łącznie w obu klasach Unlimited i Advanced startuje 61 pilotów. Przez cztery dni najważniejszymi punktami dnia były pomiary wiatru i podstawy chmur. Zbyt niska podstawa, prędkość wiatru powyżej 10 s/m oraz opady na zmianę uniemożliwiały rozpoczęcie konkurencji. Briefingi dla pilotów były odwoływane i przekładane kilkakrotnie każdego dnia. W sobotę o godzinie 17:00 wystartował Manfred Echter – członek jury, który wykonał lot demonstracyjny dla sędziów. Kilkanaście minut później w powietrze wzbił się pierwszy z zawodników. Niestety po jego locie Pavol Kavka, Dyrektor Zawodów przerwał starty ze względu na zbyt silny wiatr, który przekraczał regulaminowe 10 m/s. Po około 30 minutach loty wznowiono. Siła wiatru spadła do 9 m/s. Jako ostatni w sobotę wystartował o godzinie 20:00 zawodnik z Niemiec. Lotu nie ukończył. Tym razem przeszkodą okazała się zbyt niska podstawa chmur. Samolot holujący szybowiec na wysokość 1250 m zniknął w chmurach. Starty zostały przerwane, a ze względu na zbliżający się zachód słońca konkurencja została zakończona. W poniedziałek jako pierwszy rozpocznie lot zawodnik z numerem ósmym. Piloci startujący w Mistrzostwach zgodnie ocenili program obowiązkowy z dużą liczbą elementów wymagających ujemnych przeciążeń jako trudny również do utrzymania się w strefie. Dodatkowo we wszystkich startujących szybowcach mocowany jest system Poznań-HMD. System pomiaru wysokości opracowany przez zespół dr inż. Mikołaja Sobczaka we współpracy z Aeroklubem Poznańskim. Konstrukcja zawierająca czujnik ciśnienia mocowana jest na specjalnych uchwytach, które znajdują się w szybowcach. Radek Górzeński z Aeroklubu Poznańskiego wyjaśnia: “System po przekroczeniu przez pilota granicy powyżej 1200 m wydaje sygnały dźwiękowe. W tym samym czasie sygnał oznaczający przekroczenie regulaminowych granic dociera do stanowiska sędziego głównego i jest rejestrowany za pomocą specjalnego oprogramowania. Zastosowanie systemu pozwala w sposób precyzyjny określić przekroczenie przez pilotów poziomych granic strefy akrobacyjnej”. Polskę w Mistrzostwach Świata reprezentuje łącznie 9 pilotów – trzech w klasie Unlimited: Jerzy Makula, Stanisław Makula oraz Maciej Pospieszyński oraz sześciu w klasie Advanced - Tomasz Kaczmarczyk, Piotr Kowalski, Błażej Morawski, Magdalena Stróżyk, Przemysław Wojtczak, Katarzyna Żmudzińska. (akrobacja.aeroklubpolski.pl)

Komentarze