Zliny dla Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych

Trzy samoloty szkolno-treningowe dla własnego Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego zamówiła 3 czerwca Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych. Będą to czeskie jednosilnikowe Zliny 242L z fabryki Zlin Aircraft w Otrokovicach. Uczelnia zgodziła się zapłacić za nie 2 565 780 złotych, a zakup obejmuje zestaw narzędzi i urządzeń technicznych niezbędnych do obsług liniowych i hangarowych oraz części zapasowe w ilości niezbędnej do obsługi maszyn do momentu uzyskania 1000 godzin nalotu. Dostawcę wybrano w przetargu, w którym wystartowały dwie spółki – drugą była warszawska GB Aircraft, wyłączny dystrybutor awionetek firmy Cessna w Polsce. GB Aicraft chciała za trzy samoloty o około 700 tysięcy złotych więcej niż Czesi za Zliny. Dwa samoloty, zapewne Zliny 242 L, wyposażone mają być w zestaw przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych dostosowany do lotów VFR i IFR w dzień i w nocy na bazie wyświetlaczy zintegrowanych. Trzecia maszyna (prawdopodobnie zubożony wariant Zlina 242) powinna mieć zestaw przyrządów pilotażowo nawigacyjnych dostosowany do lotów VFR w dzień i w nocy. Cała trójka ma być certyfikowana i dopuszczona do wykonywania takich lotów. Za sterami Zlinów, które otrzymają cywilną rejestrację, zasiądą podchorążowie oraz studenci cywilni kierunku lotnictwo i kosmonautyka. Awionetki będą platformą przenoszącą aparaturę do monitorowania stanu zdrowia kandydatów na pilotów, będącą częścią systemu on-line monitorującego nie tylko kondycję lotników, ale także postępy w ich teoretycznej i praktycznej edukacji. Latając na Zlinach, słuchacze WSOSP (w przyszłości Akademii Lotniczej) mają uzyskiwać warunki umożliwiające zdobycie licencji pilota turystycznego PPL (A) – amatorskiej. Szkoła zamierza też nabyć – najwcześniej w 2012 roku – tani w eksploatacji, lekki samolot wielosilnikowy z chowanym podwoziem, z myślą o szkoleniu kandydatów na pilotów samolotów transportowych i uzyskiwaniu licencji zawodowej CPL. (Polska Zbrojna)

Komentarze