Oblot prototypowego samolotu AF-129

Na mieleckim lotnisku od kilku dni przygotowywany jest oblot prototypowego samolotu wyprodukowanego przez firmę AVIACOM z Ostrołęki. Samolot AF-129 to dwumiejscowy, jednosilnikowy samolot w konfiguracji średniopłata z dwoma belkami ogonowymi i usterzeniem motylkowym, ze śmigłem pchającym i wygodną, ergonomiczną przestrzenią pasażerską. Samolot przystosowany jest do lotów VFR w dzień, w ramach kategorii UL. Ultralekki samolot AF-129 charakteryzuje się zastosowaniem wielu innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, dzięki którym uzyskane będą bardzo dobre parametry lotne, niskie zużycie paliwa oraz zostanie zmniejszona emisja dwutlenku węgla i innych substancji szkodliwych dla środowiska. Konstruktorem samolotu AF-129 jest mgr inż. Andrzej Frydrychewicz, mający w swoim dorobku konstrukcję tak znanych samolotów jak PZL-104 Wilga, PZL-106 Kruk czy PZL-130 Orlik. Ze względu na wyróżniające wzornictwo samolot AF-129 został objęty Europejskim Wzorem Przemysłowym wydanym przez Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OAMI). Skorupowa konstrukcja samolotu została wykonana w całości z kompozytu węglowego. Skrzydło wyposażono w klapy i lotki. W kadłubie znajduje się integralny zbiornik paliwa.Kadłub wyposażony jest w duże, przeszklone, otwierane do góry drzwi w przedniej części oraz bagażnik za plecami pilotów. Kabina pasażerska o szerokości 125 cm wyposażona jest w dwa wygodne, niezależne fotele. Fotele posiadają 4-punktowe pasy bezpieczeństwa. Usterzenie motylkowe jest w układzie odwróconego V a do sterowania zastosowano układy popychaczowe. Samolot napędzany jest silnikiem Rotax 914 UL o mocy 100KM wraz z trójłopatowym stałym śmigłem o średnicy 170 cm. Na samolocie zainstalowany jest system ratunkowy GRS. Podwozie trójkołowe z kompozytowa golenią podwozia głównego i kółkiem przednim sterowanym na ziemi. (aviacom)

Komentarze