Konstrukcje lotnicze mało znane oraz zapomniane


PZL SW-4 jest jednosilnikowym, wielozadaniowym śmigłowcem przeznaczonym do przewozu 5 osób z jedno- lub dwuosobową załogą, w dzień i w nocy w warunkach VFR. Śmigłowiec posiada klasyczny układ wirnika nośnego (wirnik + śmigło ogonowe), a jako napęd zastosowano turbinowy silnik Rolls-Royce 250 C20-R/2(SP) (336kW, 450shp, 457KM). Śmigłowiec zaprojektowany jest na zgodność z przepisami FAR-27 oraz JAR-27. Śmigłowiec posiada przegubowy trzyłopatowy wirnik nośny i dwułopatowe śmigło ogonowe. Wszystkie łopaty są wykonane z kompozytu epoksydowo-szklanego. Struktura kadłuba jest konstrukcją ze stopów aluminium z zastosowaniem laminatu szklano-epoksydowego na części nienośne. Kabina wykonana jest z włókien węglowych i szklanych oraz lekkich pianek jako wypełniaczy. Część centralna jest konstrukcją kesonową utworzoną z płyt przekładkowych. Takie rozwiązanie zapewnia wymaganą sztywność kadłuba z uwagi na zawarty w niej zbiornik paliwa oraz wprowadzenie węzłów mocowania przekładni głównej. Śmigłowiec posiada podwozie stałe płozowe. Płozy podwozia wykonane są z rur duralowych i chronione stalowymi nakładkami. Śmigłowiec PZL SW-4 posiada świadectwo typu wydane przez EASA „European Aviation Safety Agency" nr EASA.R.100. Opracowano na podstawie danych z PZL-Świdnik

Komentarze