Konstrukcje lotnicze mało znane oraz zapomniane

Grumman American AA-5
Pod koniec lat 60. ubiegłego wieku firma American Aviation wprowadziła do produkcji lekki, dwumiejscowy samolot AA-1 Yankee Clipper. Powodzenie tej konstrukcji skłoniło producenta do opracowania samolotu czteromiejscowego. Pierwszym efektem tych prac był AA-2 Patriot, jednak w trakcie testów prototypu okazało się, że samolot ten nie spełnia stawianych przed nim wymagań. Powstał tylko jeden prototyp. Niepowodzenie nie zniechęciło jednak inżynierów American Aviation, podjęli oni kolejną próbę. Tym razem oparto się w znacznym stopniu na konstrukcji sprawdzonego już AA-1. Powstał dzięki temu płatowiec którego części pokrywały się w 2/3 z częściami Yankee Clippera. Nie tylko zmniejszało to koszty opracowania i produkcji, ale i części zamiennych i serwisu. Samolot bez większych problemów przebrnął przez proces certyfikacyjny. Nowa, czteromiejscowa maszyna napędzana był 150- konnym silnikiem Lycoming O-320-E2G. Samolot otrzymał nazwę AA-5 Traveler. Rozpoczęcie produkcji samolotu zbiegło się w czasie z przejęciem zakładów w Cleveland w Ohio przez Grummana. American Aviation przekształcony został w Grumman American Aviation. Produkcja pierwszej wersji AA-5 trwała cztery lata, czyli do 1975r., w jej trakcie powstało 834 tych samolotów. W 1974r. pojęto prace nad stworzeniem doskonalszej wersji AA-5. Dokonano lekkich korekt w sylwetce maszyny. Oprócz tego zmieniono układ wydechowy, zastosowano owiewki kół podwozia i powiększono stateczniki poziome. Pojemność zbiorników paliwa zwiększyła się z 140 litrów do 196 litrów. Tak zmodernizowany samolot otrzymał oznaczanie AA-5A i nazwę Cheetah. Produkcja trwała od końca 1975r. do 1979r., w okresie tym zakłady w Cleveland ponownie zmieniły właściciela, spowodowane było to rezygnacją Grummana z produkcji samolotów turystycznych. W 1978r. dawny Grumman American stał się Gulfsteram American. W trakcie eksploatacji okazało się, że mimo wykorzystania tego samego silnika samolot jest o 11km/h szybszy od poprzedniej wersji. Ostatni wariant AA-5 powstał w 1975r. to Tiger, znany pod oznaczaniem AA-5B. Tiger powstał mniej więcej w tym samym czasie co Cheetah i był z tym samolotem niemal tożsamy. Główną różnicą było zastosowanie 180- konnego silnika Lycoming O-360-O4K. Pozwalało to na rozwijanie większych prędkości, jak również zwiększenie maksymalnej masy startowej. Podobnie jak w przypadku AA-5A stwierdzono, że samolot jest bardzo podobny do Travelera, zaczęto więc na kadłubach domalowywać pędzącego tygrysa. Produkcja AA-5B również była kontynuowana przez Gulfstreama, stała się to najpopularniejsza wersja serii AA-5, ponieważ powstało ich aż 1323. Linia produkcyjna samolotów AA została zamknięta w 1979r.Opracowano na podstawie samoloty.pl

Komentarze