Nowość! - Konstrukcje lotnicze mniej znane oraz zapomniane

Orka EM-11- czteromiejscowy, dwusilnikowy samolot z chowanym podwoziem w konfiguracji górnopłata ze śmigłami pchającymi. Samolot przystosowany jest do lotów VFR w dzień i w nocy, a w przyszłości również do lotów IFR. Konstrukcja skorupowa całkowicie wykonana z kompozytu węglowego z wypełniaczem ulowym. Skrzydło z możliwością składania końcówek w celu ułatwienia hangarowania, wyposażone w klapy sterowane elektrycznie i lotki. W skrzydłach zabudowano dwa zbiorniki paliwa o pojemności 200 litrów każdy. Kadłub wyposażony w duże otwierane do góry drzwi w przedniej części oraz luk bagażnika w centralnej części. Kabina pasażerska wyposażona w cztery niezależne fotele z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Usterzenie pionowe Orki jest zintegrowane z kadłubem, natomiast usterzenie poziome zabudowane w układzie T. Na obu usterzeniach są zabudowane elektryczne trymery. Układy sterowania popychaczowe, dla steru kierunku linkowe. Samolot napędzany dwoma silnikami przeciwbieżnymi LYCOMING IO-320 / LIO-320 o mocy 160 KM przy 2700obr/min. Takie rozwiązanie eliminuje tzw. silnik krytyczny, co znacznie ułatwia sterowanie samolotem w przypadku wyłączenia jednego z silników. Śmigła trzyłopatowe typu „constant speed” firmy MT-Propeller. Podwozie Orki zabudowane jest na kadłubie i chowane hydraulicznie, wyposażone w amortyzatory gazowe z tłumieniem hydraulicznym. Rozwiązanie takie znakomicie poprawia komfort lądowania i startu na lotniskach trawiastych o bardzo złej i nierównej nawierzchni. Kabina pasażerska EM-11 z bardzo dobrym dostępem umożliwia wykorzystanie samolotu jako narzędzie zapewniające wygodny, szybki, i w pełni dyspozycyjny transport na duże odległości. Istnieje też możliwość przekształcenia kabiny pasażerskiej na towarową co daje dowolność wykorzystania dostępnego miejsca. Na podst.Margański & Mysłowski ZAKŁADY LOTNICZE

Komentarze