Reforma systemu zakupu samolotów

Negocjatorzy europejscy i amerykańscy uzgodnili reformę systemu kupowania samolotów, tzw. kredytów eksportowych — podał dziennik „Les Echos” Zdaniem francuskiego pisma ekonomicznego, negocjatorzy uzgodnili w piątek w siedzibie OECD w Paryżu kompromisowy tekst zmian. Mógłby zostać ogłoszony już we wtorek, po zaaprobowaniu go przez Waszyngton — twierdzi dziennik. Rzecznik OECD nie był początkowo w stanie odnieść się do tej informacji, później oświadczył, że negocjacje nadal trwają, a terminem docelowym porozumienia jest 20 stycznia, aby zreformowany system mógł wejść w życie od 1 lutego, pod warunkiem akceptacji Waszyngtonu. – Niektóre kraje już wyraziły swe poparcie i przedstawiciele OECD są optymistami, że wszystkie zainteresowane kraje osiągną wkrótce porozumienie — dodał rzecznik. Przeciwnikami obecnego systemu kredytów eksportowych były największe linie lotnicze z Europy i Ameryki, bo nie mogły z niego korzystać, a skarżyły się, że system ten pomaga ich konkurentom znad Zatoki. Airbus i Boeing chcą kontynuowania kredytów eksportowych, bo ich zdaniem ułatwiają wielu zagranicznym przewoźnikom finansowanie kupna samolotów. Dzięki takim kredytom Airbus sprzedał w 2009 r. 34 proc. swych samolotów. Nowa wersja pozwoli zlikwidować nierówne traktowanie linii lotniczych, zachowując jednocześnie mechanizm wspierania sprzedaży przez Airbusa i Boeinga. (rp.pl)

Komentarze