Embraer wprowadza na rynek nową wersję lekkiego odrzutowca Phenom

Brazylijski producent poinformował o wprowadzeniu kolejnych ulepszeń dla bardzo lekkiego odrzutowca Phenom 100. Najważniejszą zmianą w konstrukcji Phenoma 100 EV (od EVolution) jest zabudowanie nowego zespołu napędowego, złożonego z 2 silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney Canada PW617F1-E, rozwijających ciąg 7,7 kN każdy oraz zmniejszenie masy własnej samolotu. Zapas paliwa zwiększy się o 19,5 kg. Dzięki temu Phenom 100 EV ma być zdolny nie tylko do rozwinięcia prędkości przelotowej wynoszącej 750 km/h, ale także do operowania z lotnisk położonych na dużej wysokości, w klimacie gorącym. Obliczeniowa długość rozbiegu w warunkach hot-and-high ma zmniejszyć się z 2014 m do 1726 m, a czas wznoszenia na 12 496 m skróci się z 33 min do 25 min. Zasięg Phenoma 100 EV z 4 pasażerami wynosić ma 2182 km, z rezerwą NBAA IFR. Wyposażenie kabiny załogi stanowić będzie awionika Prodigy Touch, oparta na Garminie G3000, z dotykowymi wyświetlaczami o większej powierzchni i nowy radiolokator meteorologiczny. Pierwsze egzemplarze najnowszej wersji Phenoma 100 EV mają być dostarczone odbiorcom w pierwszej połowie 2017. Dotychczas producent zdobył zamówienia od dwóch użytkowników. Phenomy 100 EV będą produkowane w zakładach Embraera w Titusville na Florydzie. Cena jednostkowa samolotu to 4,495 mln USD (17,7 mln zł). Jak mówi prezes Embraer Executive Jets Marco Tulio Pellegrini, po wejściu na rynek nowego modelu Phenomy 100E najprawdopodobniej nie będą już wytwarzane. Źródło: Altair

Komentarze