Lufthansa Technik rozpoczęła proces certyfikacji AeroSHARK dla samolotu A330ceo. Będzie to pierwszy model Airbusa, który wkrótce skorzysta z folii żebrowanej, redukującej opór powietrza i paliwo, opracowanej we współpracy z BASF Coatings. Certyfikacja autoryzacyjna będzie prowadzona poprzez Supplemental Type Certificate (STC), który umożliwi seryjną modyfikację kadłuba i gondoli samolotów A330-200 i A330-300.Wiadomo, że wpływ technologii riblet na redukcję oporu aerodynamicznego jest najbardziej znaczący podczas lotów przelotowych, co czyni samoloty dalekodystansowe idealnymi kandydatami do takich modyfikacji. Lufthansa Technik posiada już certyfikaty na modernizację AeroSHARK w B777-300ER, 777-200ER i 777F. A330 to drugi najczęściej dostarczany typ samolotu szerokokadłubowego po B777. Jego znaczna penetracja rynku i długi pozostały cykl życia produktu otwierają nowe możliwości dla AeroSHARK.
Do wprowadzenia jakiejkolwiek modyfikacji samolotu do użytku w lotnictwie komercyjnym jest wymagane uzyskanie oficjalnej zgody władz lotniczych. Proces certyfikacji obejmuje szczegółowe analizy i testy w celu zapewnienia zgodności z rygorystycznymi normami bezpieczeństwa lotniczego. Modyfikacje dla każdego modelu samolotu i dodatkowego obszaru zastosowań muszą przejść własną, uzupełniającą certyfikację typu. W przypadku samolotu A330 proces ten ma się zakończyć w 2026 r.Zasada redukcji oporu aerodynamicznego poprzez żebrowanie jest naukowo uznawana od dziesięcioleci. Lufthansa Technik i BASF Coatings z powodzeniem zastosowały tę zasadę w trudnych warunkach codziennej działalności linii lotniczych, dzięki czemu AeroSHARK jest obecnie jedynym certyfikowanym rozwiązaniem dla lotnictwa komercyjnego.
AeroSHARK, obecnie montowany w kadłubie samolotu i gondolach silników, pozwala na redukcję zużycia paliwa i emisji CO₂ o około jeden procent, a dzięki certyfikacji dodatkowych powierzchni wartość ta może się to jeszcze bardziej zwiększyć.Do tej pory modyfikacje AeroSHARK na dużą skalę zostały z powodzeniem zastosowane w 28 samolotach B777 kilku linii lotniczych oraz w jednym B747 Lufthansy, który posłużył jako poligon doświadczalny. Liczba ta stale rośnie, co dowodzi skuteczności folii riblet w codziennej eksploatacji. Do sierpnia 2025 r. samoloty zmodyfikowane za pomocą AeroSHARK wylatały ponad 232 tys. godzin, oszczędzając ponad 13 tys. ton paliwa lotniczego i redukując emisję CO₂ o ponad 42 tys. ton. Źródło: Lufthansa Technik
Komentarze
Prześlij komentarz