W niemieckim Donauwörth oblatano drugi prototyp nowego dwusilnikowego śmigłowca Airbus H140, oznaczony rejestracją D-HEZZ. Maszyna dołączyła do programu testowego, który ma doprowadzić do certyfikacji nowego modelu przez europejskie i amerykańskie władze lotnicze. Latem 2025 roku planowane jest rozpoczęcie prób w warunkach gorącego klimatu, natomiast zimą rozpoczną się testy w klimacie arktycznym. W roku 2026 do programu dołączą kolejne dwa egzemplarze, w tym czwarty prototyp zgodny ze standardem produkcyjnym. Producent zakłada uzyskanie certyfikatu typu EASA oraz wejście maszyny do eksploatacji w 2028 roku. W kolejnym roku ma nastąpić walidacja certyfikatu przez amerykańską FAA oraz zatwierdzenie do operacji komercyjnych, w tym lotów nad morzem. Model H140 będzie uzupełnieniem mniejszego H135 i w pierwszej kolejności zostanie wprowadzony w wersji do ratownictwa medycznego (HEMS). Do końca dekady planowane jest również wprowadzenie luksusowej wersji dla klientów biznesowych, oferowanej przez Airbus Corporate Helicopters.
Zakres operacji H140 ma obejmować:
-
transport na morskie farmy wiatrowe i platformy wiertnicze,
-
transport pilotów portowych,
-
misje porządku publicznego.
Airbus nie przewiduje opracowania wersji wojskowej do szkolenia pilotów – tę rolę nadal pełni sprawdzony model H135, oferowany siłom zbrojnym wielu krajów. Źródło: Airbus Helicopters
Komentarze
Prześlij komentarz