![]() |
Foto: Warter Fuels |
Avgas 100 LL, popularna benzyna lotnicza stosowana w samolotach lekkich i ogólnego przeznaczenia, będzie produkowana i dystrybuowana przez kolejne lata. Paliwo pozostaje w pełni legalne i zgodne z obowiązującymi przepisami lotniczymi. Decyzja ta zapewnia stabilność rynku paliw dla lotnictwa ogólnego i lekkiego, umożliwiając kontynuację operacji w samolotach napędzanych silnikami tłokowymi, które korzystają z etyliny lotniczej.
Na początku maja 2025 roku władze lotnisk w Ostendzie (EBOS) i Antwerpii (EBAW) wprowadziły zakaz użytkowania paliwa lotniczego Avgas 100 LL. Decyzja ta została ogłoszona poprzez NOTAM A1458/25, bez wcześniejszych konsultacji z użytkownikami lotnisk i bez wystarczającego uzasadnienia. Zakaz ten dotyczy wszystkich samolotów korzystających z tego rodzaju paliwa.Wprowadzenie zakazu spotkało się z krytyką ze strony organizacji branżowych, takich jak AOPA Luxembourg i IAOPA Europe, które uznały tę decyzję za bezpodstawną i potencjalnie niezgodną z prawem. Podkreślają one, że Avgas 100 LL jest wciąż legalnym paliwem w Unii Europejskiej, a jego użytkowanie nie przekracza dopuszczalnych norm emisji ołowiu . Ponadto, zakaz ten ma poważne konsekwencje dla operacji lotniczych w Belgii. Belgijska Straż Przybrzeżna, korzystająca z samolotu Britten-Norman Islander OO-MMM napędzanego Avgas 100 LL, może zostać zmuszona do zawieszenia swoich misji patrolowych nad Morzem Północnym, co wpłynie na zdolność reagowania na sytuacje awaryjne i monitorowanie zanieczyszczeń. W odpowiedzi na te wydarzenia, przedstawiciele sektora lotnictwa ogólnego apelują o rewizję decyzji i ponowne otwarcie dostępu do Avgas 100 LL na tych lotniskach. Wskazują oni na potrzebę zrównoważonego podejścia, które uwzględnia zarówno aspekty środowiskowe, jak i operacyjne, oraz na konieczność prowadzenia dialogu z użytkownikami infrastruktury lotniczej przed wprowadzaniem takich restrykcji.
Źródło: rp.pl
Komentarze
Prześlij komentarz