Unijny wymóg dodania 2% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) do paliwa lotniczego od 1 stycznia 2025 roku rzeczywiście doprowadził do znacznego wzrostu kosztów tego paliwa. SAF jest obecnie od 3 do 6 razy droższe od tradycyjnego paliwa lotniczego (Jet A1), co wynika z wyższych kosztów produkcji oraz ograniczonej skali produkcji . W Hiszpanii, gdzie wymóg 2% SAF wprowadzono na początku 2025 roku, przewoźnicy lotniczy spodziewają się dodatkowych kosztów w wysokości około 234 milionów euro w tym roku. Zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej, wprowadzenie wymogu 2% SAF może podnieść koszty paliwa dla linii lotniczych o około 4%, co przełoży się na wzrost cen biletów o około 1% do 2030 roku . W dłuższej perspektywie, do 2050 roku, przewiduje się, że obowiązkowe stosowanie SAF może zwiększyć ceny biletów o około 8%. Dostawcy paliwa, którzy nie spełnią wymogu 2% SAF, będą musieli zapłacić kary w wysokości co najmniej dwukrotności różnicy między ceną SAF a tradycyjnego paliwa lotniczego za każdą brakującą tonę . W związku z tym, wielu dostawców paliwa stara się wcześniej wprowadzać SAF do swojej oferty, aby uniknąć potencjalnych kar i zapewnić zgodność z nowymi regulacjami . Choć produkcja SAF ma wzrosnąć, według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA, International Air Transport Association), w 2025 roku osiągnie poziom 2 milionów ton, co stanowi jedynie 0,7% całkowitego zużycia paliwa przez linie lotnicze . Mimo to, IATA ostrzega, że tempo wzrostu produkcji jest zbyt wolne, aby osiągnąć cele neutralności węglowej do 2050 roku. W odpowiedzi na rosnące koszty, niektóre linie lotnicze, takie jak British Airways, inwestują w długoterminowe kontrakty na dostawę SAF po cenach niższych o 40% od rynkowych, co pozwala im utrzymać konkurencyjność cenową. Obowiązkowe stosowanie 2% SAF w paliwie lotniczym wprowadzone przez Unię Europejską od 2025 roku skutkuje znacznym wzrostem kosztów tego paliwa, co może prowadzić do podwyżek cen biletów lotniczych. Linie lotnicze i dostawcy paliwa podejmują różne działania, aby sprostać nowym regulacjom i zminimalizować wpływ na swoich klientów.Źródło: Reuters, TheTimes.cm
Unijny wymóg dodania 2% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) do paliwa lotniczego od 1 stycznia 2025 roku rzeczywiście doprowadził do znacznego wzrostu kosztów tego paliwa. SAF jest obecnie od 3 do 6 razy droższe od tradycyjnego paliwa lotniczego (Jet A1), co wynika z wyższych kosztów produkcji oraz ograniczonej skali produkcji . W Hiszpanii, gdzie wymóg 2% SAF wprowadzono na początku 2025 roku, przewoźnicy lotniczy spodziewają się dodatkowych kosztów w wysokości około 234 milionów euro w tym roku. Zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej, wprowadzenie wymogu 2% SAF może podnieść koszty paliwa dla linii lotniczych o około 4%, co przełoży się na wzrost cen biletów o około 1% do 2030 roku . W dłuższej perspektywie, do 2050 roku, przewiduje się, że obowiązkowe stosowanie SAF może zwiększyć ceny biletów o około 8%. Dostawcy paliwa, którzy nie spełnią wymogu 2% SAF, będą musieli zapłacić kary w wysokości co najmniej dwukrotności różnicy między ceną SAF a tradycyjnego paliwa lotniczego za każdą brakującą tonę . W związku z tym, wielu dostawców paliwa stara się wcześniej wprowadzać SAF do swojej oferty, aby uniknąć potencjalnych kar i zapewnić zgodność z nowymi regulacjami . Choć produkcja SAF ma wzrosnąć, według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA, International Air Transport Association), w 2025 roku osiągnie poziom 2 milionów ton, co stanowi jedynie 0,7% całkowitego zużycia paliwa przez linie lotnicze . Mimo to, IATA ostrzega, że tempo wzrostu produkcji jest zbyt wolne, aby osiągnąć cele neutralności węglowej do 2050 roku. W odpowiedzi na rosnące koszty, niektóre linie lotnicze, takie jak British Airways, inwestują w długoterminowe kontrakty na dostawę SAF po cenach niższych o 40% od rynkowych, co pozwala im utrzymać konkurencyjność cenową. Obowiązkowe stosowanie 2% SAF w paliwie lotniczym wprowadzone przez Unię Europejską od 2025 roku skutkuje znacznym wzrostem kosztów tego paliwa, co może prowadzić do podwyżek cen biletów lotniczych. Linie lotnicze i dostawcy paliwa podejmują różne działania, aby sprostać nowym regulacjom i zminimalizować wpływ na swoich klientów.Źródło: Reuters, TheTimes.cm
Komentarze
Prześlij komentarz