Śmigłowiec NH90 produkowany przez firmę NHIndustries często pojawia się na międzynarodowych pokazach lotniczych, takich jak Salon Lotniczy w Paryżu – Le Bourget (Paris Air Show). Jest to jedna z największych i najważniejszych imprez lotniczych na świecie, gdzie prezentowane są nowoczesne samoloty i śmigłowce wojskowe oraz cywilne. NH90 to zaawansowany śmigłowiec średniego udźwigu, zaprojektowany z myślą o wymagających misjach wojskowych w warunkach współczesnego pola walki.
Cechy konstrukcyjne i technologiczne:
-
Fly-by-wire: NH90 jest pierwszym w pełni operacyjnym śmigłowcem wojskowym wyposażonym w cyfrowy, czterokanałowy system sterowania lotem fly-by-wire. Technologia ta znacząco zmniejsza obciążenie pilota, poprawia stabilność w trudnych warunkach i zwiększa zwrotność maszyny.
-
Kompozytowy płatowiec: W pełni kompozytowa konstrukcja kadłuba nie tylko obniża masę całkowitą, ale także zapewnia wysoką odporność na korozję oraz uszkodzenia bojowe, jednocześnie redukując sygnaturę radarową.
-
Napęd: W zależności od wariantu i kraju użytkownika, NH90 może być napędzany przez:
-
dwa silniki Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9, lub
-
dwa silniki General Electric CT7-8F5.
-
Zdolności operacyjne i elastyczność:
-
NH90 dostępny jest w dwóch głównych wariantach:
-
TTH (Tactical Transport Helicopter) – do transportu wojsk i ładunku,
-
NFH (NATO Frigate Helicopter) – do misji morskich, m.in. ZOP, SAR i walki elektronicznej.
-
-
Modułowa konstrukcja umożliwia integrację różnych systemów misji, uzbrojenia i czujników – dostosowanych do specyficznych potrzeb użytkownika.
-
Śmigłowiec może być wykorzystywany zarówno w środowisku lądowym, jak i morskim, również z pokładów okrętów.
Eksploatacja i użytkownicy:
-
Ponad 500 egzemplarzy NH90 zostało już dostarczonych siłom zbrojnym na całym świecie.
-
Śmigłowiec znajduje się na wyposażeniu m.in. Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Australii, Nowej Zelandii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, a także Kataru i Omanu.
-
NH90 był szeroko wykorzystywany w ramach operacji międzynarodowych – w misjach transportowych, humanitarnych, rozpoznawczych oraz bojowych.
Komentarze
Prześlij komentarz