Nowy projekt Sebastiana Kawy


Sebastian Kawa już niejednokrotnie przesuwał granice w sporcie szybowcowym, latając konstrukcjami bez napędu w Himalajach, nad Andami, Kaukazem, Alpami czy też w górach Sierra Nevada.Pilot miał do tego celu wykorzystać szybowiec zapewniony przez fundację Polskich Portów Lotniczych, jednak procedury w tym zakresie przeciągają się i od 8 miesięcy trwa przygotowanie przetargu i zakupu. Całość może zająć jeszcze 2- 3 miesiące co powoduje znaczące opóźnienie całego przedsięwzięcia. Jeśli do września br. nie uda się załadować kontenera i wysłać go do Argentyny, to misja będzie musiała zostać przełożona na przyszły rok. Bardzo długo trwa też organizowanie dla inicjatywy wsparcia naukowego PAN, a warto by była to jednocześnie wyprawa, która udokumentuje pogodę, szlaki przelotów, warunki i ewentualnie przyczyni się do wykonania badań zanieczyszczeń czy np. ozonu bo platforma szybowca posiada znaczne zalety w tym zakresie. 

Cele projektu:

1.    Realizacja pionierskiego zadania jakim jest latanie bezsilnikowe nad Antarktydą szybowcem. Eksploracja nieznanego do tej pory obszaru dla lotnictwa sportowego. 

2.    Próba pobicia rekordów odległości i wysokości przelotu szybowcem. Ze względu na bardzo długi dzień polarny, długie łańcuch górskie i silne wiatry - nad Antarktydą są warunki do rekordowych lotów szybowcowych. W bazie Marambio od 21 listopada do 21 stycznia twa dzień zgodnie z definicją w lotnictwie. W rejonach na południe od bazy okres dnia polarnego jest jeszcze dłuższy. W tym samym rejonie występują zjawiska silnych wiatrów Jet Stream i Polar Vortex co oznacza możliwość lotów do stratosfery na dużą wysokość. 

3.    Realizacja długotrwałych lotów z wykorzystaniem prądów powietrznych i budowanie technologii umożliwiającej takie loty.  

4.    Wykazanie rozwoju humanizmu i postępu poprzez pokonanie ogromnych dystansów nad Antarktydą w sposób nieinwazyjny i cichy z użyciem jedynie prądów powietrznych. Realizacja takiego zadania stała się możliwa dzięki postępom w wielu dziedzinach. Rozwój mapowania pogody, rozwój prognoz numerycznych, komputerów, instrumentów szybowca i konstrukcji lotniczych. Dodatkowo doświadczenie zebrane przez pilotów szybowcowych na wszystkich zamieszkałych kontynentach, głównie w górskich rejonach i w różnych warunkach atmosferycznych pozwala obecnie mierzyć się z takim zadaniem. 

5.     Badanie zjawiska fali orograficznej i wykazanie możliwości jej praktycznego wykorzystania w lotach załogowych i bezzałogowych. Badanie innych prądów powietrznych nad Antarktydą z pomocą bardzo dobrego narzędzia jakim jest szybowiec. 

6.    Budowanie współpracy i przyjaznych relacji polsko - argentyńskich, a szczególnie współpracy i wymiany doświadczeń środowisk sportowych i lotniczych obu państw.

7.    Promocja sportu niepełnosprawnych. Szybownictwo jest dyscypliną w której osoby z niepełnosprawnością fizyczną mogą uprawiać tą dyscyplinę równorzędnie z osobami sprawnymi. Planowane jest użycie szybowca z modyfikacją sterów umożliwiającą latanie niepełnosprawnym. 

Szybowcem nad Antarktydą, fot. źródło_Sebastian Kawa
8.    Promocja sportu kobiet. Sport szybowcowy opiera się w małym stopniu na warunkach fizycznych a zależy od zdolnościach intelektualnych i predyspozycji psychicznych. W sposób równorzędny mogą je uprawiać osoby różnej płci. W projekcie uczestniczą pilotki.

9.    Promocja bazy Marambio i obecności Argentyny na Antarktydzie. 

10. Promocja Polski, polskiej obecności na Antarktydzie i promocja polskich sportowców wyczynowych.

11.   W przypadku użycia do wypraw szybowca z elektrycznym silnikiem startowym, a taki budujemy w Polsce, byłby to dowód użyteczności technologii elektrycznej nawet w tak nieprzyjaznym środowisku. 

12. Promocja idei czystej energii, ekologii, poprzez użycie szybowca wykorzystującego energię dostępną dosłownie z powietrza oraz szybowca z napędem elektrycznym umożliwiającym start z lotniska.

13.  Możliwość rozszerzenia projektu o specjalne urządzenia podwieszane do szybowca w celach badawczych na wysokościach od 0 do 10 000 m nad ziemią. 

14.   Rozwój technologii potrzebnych do przeprowadzenia lotów nad Antarktydą  które w przyszłości mają mieć zastosowanie w lotnictwie w lotach długotrwałych i w trudnych warunkach. 
Lot szybowcowy nad Antarktydą wymaga wykorzystania zjawiska fali orograficznej w powietrzu. Wymagane fale występują po stronie zawietrznej od pasm górskich i bazą która znajduje się w odpowiednim miejscu jest argentyńska baza Marambio. Symulacje numerycznego modelu pogodowego, które zostały przeprowadzone wraz z serwisem FCST24.com na bazie historycznych danych pogodowych wskazują na występowanie bardzo dobrych warunków pogodowych w czasie silnego zachodniego wiatru. 

Zjawiska fenowe redukują zachmurzenie, co gwarantuje dobrą pogodę do lotów z widzialnością i tworzy bardzo silne, wyraźnie zaznaczone zachmurzeniem Altocumulus Lenticularis - zjawiska falowe. Są to idealne warunki do lotów na szybowcu. 
Wyprawa powinna się odbyć w czasie polarnego dnia, w okresie między początkiem listopada do końca lutego sezonu 2025/2026 z możliwością  w razie potrzeby powtórzenia w następnych 2 sezonach. Okres jednorazowego pobytu z szybowcem i gotowości do latania w bazie ze względu na oczekiwanie na odpowiednie warunki pogodowe powinien trwać 6 tygodni lub więcej. Symulacje warunków pogodowych wskazują, że odpowiednie warunki pogodowe i silny wiatr pojawiają się również w innych miesiącach.  

Lot z wykorzystaniem warunków atmosferycznych właściwie jest ograniczony tylko zmęczeniem pilotów. Po starcie szybowca nie wykorzystuje się już więcej paliwa, a w rejonie półwyspu długie pasmo gór i prognozowane wiatry zapewniają możliwość pokonania kilku tysięcy kilometrów w powietrzu. W razie trudnych warunków pogodowych np. przy silnym wietrze, zbyt dużym zachmurzeniu lub innych niekorzystnych warunków pilot może przeczekać okres silnego wiatru w locie na fali lub nad zboczem górskim. 
Pilot może również oczekiwać na poprawę pogody nad chmurami. Co istotne, silnik startowy można uruchomić podczas lotu i wrócić do bazy gdy nie ma prądów unoszących szybowiec. Użycie turbin w przypadku szybowca z silnikiem elektrycznym umożliwia ładowanie baterii w trakcie lotu i użycie silnika elektrycznego na odcinkach bez odpowiednich warunków.

Organizatorzy przedsięwzięcia muszą jeszcze uzyskać zgodę od władz Argentyny i Instituto Antártico Argentino na przeprowadzenie wyprawy i pobyt w bazie Marambio, a także uzyskać wymagane certyfikaty i zezwolenia dopuszczające do latania w Argentynie pilotów i szybowca wyprawy. 

Projekt zostanie zorganizowany ze środków uzyskanych od sponsorów i ze zbiórki społecznej. 
Źródło: sebastiankawa.pl
 
 

Komentarze