Sebastian Kawa już niejednokrotnie przesuwał granice w sporcie szybowcowym, latając konstrukcjami bez napędu w Himalajach, nad Andami, Kaukazem, Alpami czy też w górach Sierra Nevada.Pilot miał do tego celu wykorzystać szybowiec zapewniony przez fundację Polskich Portów Lotniczych, jednak procedury w tym zakresie przeciągają się i od 8 miesięcy trwa przygotowanie przetargu i zakupu. Całość może zająć jeszcze 2- 3 miesiące co powoduje znaczące opóźnienie całego przedsięwzięcia. Jeśli do września br. nie uda się załadować kontenera i wysłać go do Argentyny, to misja będzie musiała zostać przełożona na przyszły rok. Bardzo długo trwa też organizowanie dla inicjatywy wsparcia naukowego PAN, a warto by była to jednocześnie wyprawa, która udokumentuje pogodę, szlaki przelotów, warunki i ewentualnie przyczyni się do wykonania badań zanieczyszczeń czy np. ozonu bo platforma szybowca posiada znaczne zalety w tym zakresie.
Cele projektu:
1. Realizacja
pionierskiego zadania jakim jest latanie bezsilnikowe nad Antarktydą
szybowcem. Eksploracja nieznanego do tej pory obszaru dla lotnictwa
sportowego.
2. Próba pobicia rekordów odległości i wysokości
przelotu szybowcem. Ze względu na bardzo długi dzień polarny, długie
łańcuch górskie i silne wiatry - nad Antarktydą są warunki do
rekordowych lotów szybowcowych. W bazie Marambio od 21 listopada do 21
stycznia twa dzień zgodnie z definicją w lotnictwie. W rejonach na
południe od bazy okres dnia polarnego jest jeszcze dłuższy. W tym samym
rejonie występują zjawiska silnych wiatrów Jet Stream i Polar Vortex co
oznacza możliwość lotów do stratosfery na dużą wysokość.
3. Realizacja długotrwałych lotów z wykorzystaniem prądów powietrznych i budowanie technologii umożliwiającej takie loty.
4. Wykazanie
rozwoju humanizmu i postępu poprzez pokonanie ogromnych dystansów nad
Antarktydą w sposób nieinwazyjny i cichy z użyciem jedynie prądów
powietrznych. Realizacja takiego zadania stała się możliwa dzięki
postępom w wielu dziedzinach. Rozwój mapowania pogody, rozwój prognoz
numerycznych, komputerów, instrumentów szybowca i konstrukcji
lotniczych. Dodatkowo doświadczenie zebrane przez pilotów szybowcowych
na wszystkich zamieszkałych kontynentach, głównie w górskich rejonach i w
różnych warunkach atmosferycznych pozwala obecnie mierzyć się z takim
zadaniem.
5. Badanie zjawiska fali orograficznej i wykazanie
możliwości jej praktycznego wykorzystania w lotach załogowych i
bezzałogowych. Badanie innych prądów powietrznych nad Antarktydą z
pomocą bardzo dobrego narzędzia jakim jest szybowiec.
6. Budowanie
współpracy i przyjaznych relacji polsko - argentyńskich, a szczególnie
współpracy i wymiany doświadczeń środowisk sportowych i lotniczych obu
państw.
7. Promocja sportu niepełnosprawnych. Szybownictwo
jest dyscypliną w której osoby z niepełnosprawnością fizyczną mogą
uprawiać tą dyscyplinę równorzędnie z osobami sprawnymi. Planowane jest
użycie szybowca z modyfikacją sterów umożliwiającą latanie
niepełnosprawnym.

9. Promocja bazy Marambio i obecności Argentyny na Antarktydzie.
10. Promocja Polski, polskiej obecności na Antarktydzie i promocja polskich sportowców wyczynowych.
11. W przypadku użycia do wypraw szybowca z elektrycznym silnikiem startowym, a taki budujemy w Polsce, byłby to dowód użyteczności technologii elektrycznej nawet w tak nieprzyjaznym środowisku.
12. Promocja idei czystej energii, ekologii, poprzez użycie szybowca wykorzystującego energię dostępną dosłownie z powietrza oraz szybowca z napędem elektrycznym umożliwiającym start z lotniska.
13. Możliwość rozszerzenia projektu o specjalne urządzenia podwieszane do szybowca w celach badawczych na wysokościach od 0 do 10 000 m nad ziemią.
14. Rozwój technologii potrzebnych do przeprowadzenia lotów nad Antarktydą które w przyszłości mają mieć zastosowanie w lotnictwie w lotach długotrwałych i w trudnych warunkach.
Zjawiska fenowe redukują zachmurzenie, co gwarantuje dobrą pogodę do lotów z widzialnością i tworzy bardzo silne, wyraźnie zaznaczone zachmurzeniem Altocumulus Lenticularis - zjawiska falowe. Są to idealne warunki do lotów na szybowcu.
Lot z wykorzystaniem warunków atmosferycznych właściwie jest ograniczony tylko zmęczeniem pilotów. Po starcie szybowca nie wykorzystuje się już więcej paliwa, a w rejonie półwyspu długie pasmo gór i prognozowane wiatry zapewniają możliwość pokonania kilku tysięcy kilometrów w powietrzu. W razie trudnych warunków pogodowych np. przy silnym wietrze, zbyt dużym zachmurzeniu lub innych niekorzystnych warunków pilot może przeczekać okres silnego wiatru w locie na fali lub nad zboczem górskim.
Organizatorzy przedsięwzięcia muszą jeszcze uzyskać zgodę od władz Argentyny i Instituto Antártico Argentino na przeprowadzenie wyprawy i pobyt w bazie Marambio, a także uzyskać wymagane certyfikaty i zezwolenia dopuszczające do latania w Argentynie pilotów i szybowca wyprawy.
Projekt zostanie zorganizowany ze środków uzyskanych od sponsorów i ze zbiórki społecznej.
Komentarze
Prześlij komentarz