Norwegian Air Ambulance (NLA), czołowy norweski operator lotniczej służby ratunkowej (HEMS), oraz Airbus Helicopters zawarły ramową umowę na dostawę maksymalnie ośmiu śmigłowców H145 z pięciopłatowym wirnikiem. Nowa flota zostanie wdrożona w ciągu kilku najbliższych lat, w celu wymiany i rozszerzenia obecnego parku maszynowego w Norwegii i Danii.
Szczegóły umowy:
-
Maksymalna wartość: 8 egzemplarzy w wersji H145 wyposażonych w innowacyjny, pięciopłatowy wirnik.
-
Dostawy mają rozpocząć się już w 2026 r., a zakończyć – w zależności od finalnej wielkości zamówienia – do 2028 r.
Dlaczego H145 z pięciopłatowym wirnikiem?
-
Zwiększony udźwig o 150 kg, poprawiona stabilność i komfort lotu, ułatwione utrzymanie techniczne.
-
Standardowy system awioniki Helionix, uznawany za jeden z najbezpieczniejszych i najbardziej nowoczesnych w klasie lekkich śmigłowców HEMS.
-
Niskie natężenie hałasu i redukcja emisji CO₂, co czyni H145 jednym z ekologicznie najbardziej przyjaznych helikopterów ratunkowych.
Kontekst operacyjny:
-
NLA zarządza 13 bazami HEMS w Norwegii i 4 bazami w Danii, operując obecnie flotą H135 i H145 z awioniką Helionix.
-
NLA była światowym pionierem we wprowadzeniu pięciopłatowego wirnika do H145 — pierwsza dostawa miała miejsce w 2020 r.
Źródło: (AeroTime, Airbus)
Komentarze
Prześlij komentarz