Francja i Hiszpania zamawiają kolejne samoloty transportowe Airbus A400M


W ramach nowego porozumienia rządowe agencje obronne Francji i Hiszpanii zamawiają dodatkowe egzemplarze samolotów transportowych Airbus A400M Atlas, kontynuując modele wcześniejszych dostaw. Równocześnie Airbus analizuje możliwość wprowadzenia opcji leasingu swoich maszyn jako rozwiązania alternatywnego.Obie nacje zgłaszają zapotrzebowanie na kilka kolejnych A400M, choć szczegóły liczby maszyn nie zostały oficjalnie potwierdzone. Zamówienia wynikają z aktualizacji zapotrzebowania operacyjnego — Hiszpania dąży do uzupełnienia swojej floty, Francja zamierza zwiększyć liczbę operacyjnych maszyn do 50–57 egzemplarzy do końca dekady. Airbus rozważa wprowadzenie opcji leasingu A400M, podobnie jak wcześniej proponowano partnerom takim jak Czechy i Szwajcaria przez Niemcy, co otwiera możliwość elastycznego dostępu do floty bez konieczności natychmiastowego zakupu . Może to wesprzeć kraje szukające efektywnych i szybkich rozwiązań, jak również optymalizację wykorzystania floty.Oba państwa modernizują i uspójniają swoje floty transportowe w trudnym budżetowo środowisku, zwłaszcza Hiszpania – która w ubiegłych latach ograniczyła zamówienia i dąży obecnie do odzyskania potencjału swojej floty. A400M – zdolny do przewozu 37 ton ładunku na dystansie do niemal 9 000 km, z funkcją tankowania powietrznego i zdolnością do operowania z nieprzygotowanych pasów – pozostaje kluczowym elementem europejskiej autonomii transportowej.Cięcia zamówień Francji i Hiszpanii wystawiają program A400M na presję przemysłową – m.in. w zakładach w Bremie i Sewilli, odpowiednich za produkcję i montaż . Opcja leasingu może złagodzić obciążenie produkcyjne i otworzyć drogę do nowych partnerstw niezakupowych.Francja i Hiszpania kontynuują wzmocnienie zdolności transportowo-operacyjnych dzięki A400M, przy jednoczesnym otwarciu na leasing – co stanowi elastyczne rozwiązanie dla przyszłych użytkowników. Decyzje te wpisują się w szersze europejskie dążenie do zapewnienia niezależności strategicznej i stabilności produkcji w sektorze obronnym. Źródło: Airbus

Komentarze