Wzmocnienie współpracy na drodze do certyfikacji VX4


Firma Vertical Aerospace podpisała nową umowę ze swoim wieloletnim partnerem Honeywell, aby wzmocnić współpracę na drodze do certyfikacji VX4, elektrycznego konstrukcji pionowego startu i lądowania (eVTOL). 9 maja 2025 r. firmy ogłosiły, że rozszerzone partnerstwo wejdzie w nowy, znaczący etap w rozwoju VX4, a wartość kontraktu szacuje się na nawet 1 mld dolarów. Honeywell i Vertical będą współpracować w celu certyfikacji dwóch najważniejszych systemów, które będą musiały uzyskać zatwierdzenie dla wersji produkcyjnej VX4. Kokpit samolotu Anthem łączy wyświetlacze, oprogramowanie, elementy sterujące i łączność w jedną cyfrową platformę, zaprojektowaną tak, aby była intuicyjna i wysoce zautomatyzowana. Tymczasem system fly-by-wire pozwala na sterowanie samolotem elektronicznie, a nie mechanicznie, co przyczynia się do poprawy stabilności, bezpieczeństwa i łatwości lotu.Firmy będą dzielić się wiedzą specjalistyczną, personelem i środowiskami testowymi, co wspólnie powinno przyspieszyć rozwój VX4 i pomóc obu stronom uzyskać certyfikację i szybko wdrożyć produkcję. Vertical i Honeywell ściśle współpracują od sześciu lat, przy czym Honeywell zainwestował w dewelopera eVTOL w 2021 r. Prototypy VX4 opierają się na zintegrowanych systemach lotu Honeywell, które odegrały znaczącą rolę w dwóch odrębnych kampaniach testów w locie.W ramach rozszerzonej współpracy firma Vertical wybrała również nowo zaprojektowane detektory Honeywell do swoich samolotów produkcyjnych. Pilot VX4 będzie używał dwóch takich zaawansowanych kontrolerów ręcznych do sterowania samolotem, przekazując dane do komputera sterującego lotem.Vertical zamierza uzyskać certyfikat VX4 w 2028 roku i do 2030 roku dostarczyć klientom co najmniej 150 samolotów. Źródło: AeroTime

Komentarze