![]() |
Firma Electra przeprowadziła, że dmuchana konstrukcja skrzydła generuje dużą siłę nośną umożliwiającą operacje startu i lądowania na powierzchni o rozmiarach boiska piłkarskiego |
Electra Aero poinformowała w tym tygodniu o pomyślnym zakończeniu testów aerodynamicznych modelu samolotu EL-9 Ultra Short Takeoff and Landing (eSTOL). Testy przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym Wright Brothers Wind Tunnel na Massachusetts Institute of Technology (MIT) potwierdziły, że charakterystyczna, dmuchana konstrukcja skrzydła hybrydowo-elektrycznego samolotu generuje odpowiednią siłę nośną do startu i lądowania na pasie o długości zaledwie 150 stóp (ok. 46 metrów). Testowany model miał skalę 20% względem planowanego dziewięciomiejscowego samolotu EL-9, a jego wyniki stanowią ważny krok w kierunku walidacji koncepcji konstrukcyjnej samolotu, który ma umożliwić ultra-krótkie operacje lotnicze przy minimalnym wpływie na środowisko i infrastrukturę naziemną. – Wyniki potwierdzają naszą koncepcję technologiczną i przybliżają nas do realizacji wizji zdecentralizowanego, cichego i efektywnego transportu powietrznego – podkreślili przedstawiciele Electra Aero. Samolot EL-9 ma być wyposażony w hybrydowo-elektryczny napęd, który zapewni nie tylko niską emisję i hałas, ale również możliwość operowania z małych lotnisk i lądowisk bliżej centrów miast – co ma szansę zrewolucjonizować regionalny transport lotniczy.
Electra Aero poinformowała, że potwierdzenie koncepcji konstrukcji samolotu EL-9 oraz profilu lotu podczas lądowania świadczy o zdolności maszyny do spełnienia wymagań bezpieczeństwa i niezawodności przestoju zgodnie z regulacjami FAA Part 23 dotyczącymi certyfikacji typu.
Firma planuje rozpocząć testy w locie prototypu o pełnej skali w 2027 roku, z celem uzyskania certyfikacji oraz rozpoczęcia pierwszych dostaw w 2029 roku. Źródło: Aviation In. News
Komentarze
Prześlij komentarz