Prezes Ryanaira wyraził gotowość rezygnacji z dalszych dostaw samolotów Boeing 737 MAX


Prezes Ryanaira, Michael O’Leary, wyraził gotowość rezygnacji z dalszych dostaw samolotów Boeing 737 MAX, jeśli amerykańskie taryfy celne znacząco podniosą ich cenę. W liście do amerykańskiego kongresmena Raja Krishnamoorthiego, O’Leary zaznaczył, że w przypadku nałożenia takich opłat, Ryanair rozważy anulowanie zamówień i poszuka alternatywnych dostawców, takich jak chiński producent COMAC, pod warunkiem, że zaoferuje on konkurencyjne ceny i spełni wymagania techniczne . Obecnie Ryanair oczekuje dostaw 29 samolotów Boeing 737 MAX do marca 2026 roku oraz posiada zamówienie na 150 kolejnych maszyn, z opcją na dodatkowe 150, które mają być dostarczone w latach 2027–2033 . Jednakże wcześniejsze opóźnienia w dostawach oraz obawy o jakość produkcji skłoniły przewoźnika do rozważenia alternatywnych opcji. Dodatkowo, w kontekście napięć handlowych między USA a Chinami, O’Leary zasugerował, że Ryanair może być zainteresowany zakupem samolotów COMAC C919, jeśli zaoferują one oszczędności rzędu 10–20% w porównaniu do Airbus czy Boeing. Jednakże, jak zaznaczył, certyfikacja C919 w Europie jest nadal w fazie rozwoju, a samolot nie spełnia obecnych potrzeb Ryanaira pod względem pojemności i zasięgu . W odpowiedzi na te sugestie, kongresmen Krishnamoorthi wyraził zaniepokojenie możliwością zakupu chińskich samolotów przez Ryanair, wskazując na potencjalne zagrożenia związane z bezpieczeństwem narodowym i powiązaniami COMAC z chińską armią .W obliczu tych wyzwań Ryanair stawia na dywersyfikację dostawców i monitoruje sytuację na rynku lotniczym, aby zapewnić sobie stabilność operacyjną i finansową w nadchodzących latach. (Reuters, Bussines Insider)

Komentarze